Waarom heeft ieder Europees land zijn eigen ambassades buiten Europa, is het niet makkelijk één ambassade voor de EU erop na te houden?

Het is toch makkelijker, goedkoper en efficiënter als de EU, die zich al als één probeert te profileren, gezamenlijk in landen één ambassade zou gebruiken. De ambassade van leden van de Europese Unie.

Toegevoegd na 32 minuten:
Voor de goede order: Het gebruiken van één ambassade betekend niet dat we maar één ambassadeur hebben. Hiermee wordt bedoelt één gebouw, één aanspreekpunt met voor ieder land zijn eigen procedure. Maar i.p.v >30 ambassades kun je het toch ook in één gebouw plaatsen en alle grijzen gebieden die de onderlinge ambassades hebben samen oppakken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Narrow thinking en nationalistische gevoelens. De US heeft ook maar een ambassade per land
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We hebben gelukkig niet alleen in EU-verband banden met andere landen maar ook zelfstandig als Nederlandse staat. Nederland wordt namelijk nog steeds geacht een soevereine staat te zijn.

Toegevoegd na 8 uur:
In reactie op de aanvulling: een 'ambassade' is niet een pand, maar een diplomatieke organisatie die een land in een ander land vertegenwoordigt.

Die organisatie kun je niet zomaar in hetzelfde pand huisvesten. Op het terrein waar een ambassade op gevestigd is geldt namelijk onschendbaarheid. Daardoor mogen bijvoorbeeld de autoriteiten van het gastland (maar ook personeel van andere ambassades) niet zonder toestemming het terrein betreden. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om op het terrein van een ambassade politiek asiel aan te vragen zonder achtervolgd te worden door de autoriteiten die je probeert te ontvluchten.

Stel je nu eens voor dat je politiek vluchteling bent. Je voldoet aan de asieleisen van Nederland, maar niet aan die van Frankrijk. Om te ontkomen aan de autoriteiten in je land neem je je toevlucht bij de Nederlandse ambassade.

Alleen één probleem: de Nederlandse ambassade deelt een terrein met de Franse ambassade. En de Franse ambassade vindt het geen enkel probleem om de autoriteiten van het gastland toegang te geven tot dat terrein om jou te arresteren. Wat moet het Nederlandse ambassadepersoneel dan doen? Zich samen met jou barrikaderen in een kamer en hopen dat de politie er niet doorheen komt? Een groep militairen meesturen als je naar het gemeenschappelijke toilet moet, omdat je anders meteen gearresteerd wordt?

Om dit soort redenen, waar dit alleen een voorbeeld van is, is het een heel slecht idee om ambassades van verschillende soevereine staten in één pand met geheel gezamenlijke voorzieningen te huisvesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk land van de EU heeft zo zijn eigen afspraken mbt visa ed. En natuurlijk is een spanjaard met problemen niet zo zeer geholpen met een nederlandse amabassade in China.

Ook nemen wij als Nederland niet de verantwoording voor dingen die bv frankrijk in de indische oceaan doet. Dus Frankrijk zal ook een eigen ambassadeur moeten hebben om zijn land te vertegenwoordigen.

Al met al kom je op een heleboel situaties waarbij het handig is als een nederlands staatsburgen opde ambassade zit. Het enige wat je zou kunnen bedenken is dat er een EU ambassade gebouw is waar van alle EU landen een vertegenwoordiger zit. Maar ik denk niet dat dat handig is; Uiteindelijk is het ook een stukje uitstraling naar buiten toe, zo'n ambassade
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal met je eens, maar..... efficiency is helaas niet een doel van de EU, getuige de maandelijkse verhuizing tussen Brussel en Straatsburg. Andere belangen gaan ruim voor. Het is nu eenmaal gemakkelijk geld uitgeven uit een gezamelijke pot waar 489.314.000 europeanen hun steentje aan bijdragen.

Ik heb eens gezocht op het EU protaal op "efficiency" en dan krijg je hits over het efficient maken van het bestuurde, maar niet van de EU zelf. Het zou me niets verbazen als daar nioemand voor verantwoordelijk is, mee bezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten gemeenschappelijke(Eurpese) belangen,heeft ieder land in Europa ook zijn eigen specifieke belangen! Denk maar aan handelsovereenkomsten. Om ze allemaal in 1 gebouw te stoppen,is inderdaad wel iets voor te zeggen,al was het alleen maar uit oogpunt van kostenbesparing!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebouw waar de ambassade in gehuisvest is is nationaal grondgebied van de vertegewoordigde natie,en aangezien de EU geen souvereine staat is maar een samenwerkingsverband tussen 26 staten is het onmogelijk een ambassade te openen van de EU.
Het is dan ook niet zo dat Nederland overal ter wereld een eigen ambassade heeft er word wel degelijk samengewerkt met bijvoorbeeld Belgie op plaatsen waar een eigen ambassade te duur zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen raar idee.
In Berlijn zitten de Noorse, zweedse, deense, finse en IJslandse ambassade al samen in 1 gebouw.