Dat is afhankelijk van de situatie. Als er bijvoorbeeld bij je ingebroken word mag je de inbreker staande houden. De mag alleen geen geweld gebruiken. Als het geweld in gelijke mate is dan wel. Slaat de inbreker jou mag je terug slaan. Schopt hij jou mag je hem terug schoppen. Maar je mag hem niet laveloos slaan als hij gewoon weg wil lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eerste moeten we even de terminologie juist hebben.

Er is namelijk een verschil tussen staande houden en aanhouden. Aanhouden op heterdaad mag één ieder. Dus ook burgers. Zie jij iemand een vernieling plegen dan mag je deze persoon aanhouden en dien je hem/haar onverwijld overdragen aan de politie (of een andere opsporingsambtenaar). Je mag de verdachte op dat moment ter plaatse houden totdat de politie is gearriveerd. Wanneer de verdachte probeert te ontvluchten mag je hem ook met gepast 'geweld' ter plaatse houden (zolang dit maar in proportie is met hetgeen wat de verdachte doet!). Dit betekend dus dat je bijvoorbeeld op iemand mag gaan zitten om te voorkomen dat hij wegrent.

Staande houden mag een burger niet en is alleen voorbehouden aan opsporingsambtenaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag iemand staande houden en proberen vast te houden, maar NIET met geweld.

Een burger die een persoon die een misdaad of een overtreding begaat op heterdaad betrapt,
mag deze persoon aanhouden, maar daarbij geen onnodig geweld of wapens gebruiken.
Doen zij dat wel, dan maken zij zich schuldig aan eigenrichting, wat wel strafbaar is.
Het zogeheten burgerarrest volgt uit artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoo oneerlijk!!! t lijkt er n beetje op dat de crimineel meer rechten heeft dan ik, dus als ik een overvaller op t postkantoor knock-out sla... dan ben ik de SJAAK!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij is _gepast_ geweld toegestaan.
Je mag een winkeldief dus niet halfdoodslaan, een moordenaar (misschien) wel.
In twijfelgevallen bepaalt de rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij en de crimineel heeft dezelfde rechten en plichten. Het verschil is dat hij zich er niet aan houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt staande houden en aanhouden door elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bent pas een crimineel als je veroordeeld bent. dus op het moment dat je hem wil slaan maar dat niet mag is hij/zij nog geen crimineel.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Burgers mogen NOOIT staande houden. Dit is iemand vragen naar zijn naam en adres gegevens en mag niet! Alleen een bevoegd opsporingsambtenaar mag dit. Een beveiliger dus ook niet. (Word vaak gedacht van wel)
Ja je mag iemand staande houden of vast houden totdat de politie gearriveerd is

Dat heet een burger arrest

Maar geweld gebruiken mag absoluut niet dan ben jij strafbaar en kan de degene die jij aanhoud jou laten vervolgen !!

Maar je kan alles hierover lezen op

http://www.om.nl/onderwerpen/burgerarrest_en/