Er zou een minderheidskabinet gevormd kunnen worden, maar zo'n kabinet ontbreekt het aan slagkracht.

Een minderheidskabinet is een kabinet dat gevormd wordt door één of meerdere politieke partijen die
gezamenlijk geen meerderheid van ten minste de helft plus één van het totaal aantal zetels in het parlement hebben.

Een minderheidskabinet heeft in tegenstelling tot een meerderheidskabinet geen voldoende steun in het parlement en zal daarom eerst onderzoeken of haar wetten en maatregelen gesteund zullen worden. Zowel Nederland als België kennen een parlementaire geschiedenis van meerderheidskabinetten. Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn minderheids kabinetten in Nederland slechts gevormd als rompkabinet
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het is officieel vastgelegt dat er een coalitie moet zijn van 76 zetels, dat is één meer dan de helft(150 zetels in totaal) Dit is omdat er een absolute meerderheid moet zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
het mogen er natuurlijk ook meer zijn dan 76.
in speciale gevallen kan er sprake zijn van een minderheids kabinet, maar dit komt maar heel zelden voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel jij dat in de tweedekamer 76 zetels voor de coalitie is en 74 zetels voor de oppositie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hersencel: goed opgemerkt, ik had er overheen gelezen toen ik mijn duimpje gaf, maar het is inderdaad 'minstens 76' en niet '76'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jullie hebben gelijk! bedankt;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk zit de coalitie volgens dit antwoord wel in de tweede kamer?
Als een formatie/coalitie met een meerderheid aan zetels niet haalbaar is kan er voor worden gekozen om een minderheidskabinet te formeren. Het is geen kwestie van moeten maar een meerderheidskabinet heeft natuurlijk wel de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, met een minderheidskabinet kan een coalitie gevormd worden, én geregeerd worden.
Probleem is alleen dat het dan lastig wordt om steun te krijgen voor voorstellen, wetsontwerpen en dergelijke die moeilijk liggen.

Zie ook:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel mogelijk,maar het zal uiterst gecompliceerd worden.Je zult bij belangrijke stemmingen altijd een paar stemmen van de oppositie moeten hebben,anders wordt elk voorstel al bij voorbaat de grond in geboord. Dus je moet toezeggingen gaan doen aan die oppositie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry,ik wil hier mee zeggen,dat je zonder meerderheid wel kunt regeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij mag het ook een minderheid zijn. Als men maar in staat is om constructief samen te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet. De SGP alleen zou zelfs kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet eigenlijk wel, maar het kan ook zo zijn dat er een minderheidskabinet komt als het niet lukt om een meerderheidskabinet te vormen. Dit kabinet zou echter wel heel instabiel zijn omdat er geen absolute meerderheid in de kamer is en dus een grote