Wat is de verschil van D66 tegenover rechtse partijen?

1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wellicht heb je iets aan deze link die het links/rechts van de D66 probeert te duiden. D66 is vooral links als het gaat om het migratiebeleid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vergeet ik de link:
http://www.montesquieu-instituut.nl/9353000/1/j9vvj72dlowskug/vjqsdp1qw7pp?pk_campaign=hofv-1501&pk_kwd=vjqsdp1qw7pp
koraal19
7 jaar geleden
@MrTomaat,
bedankt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook als je het hebt over euthanasie en abortus is D66 links (of eerder progressief te noemen). Maar ook de PVV (die dus als rechts aangemerkt wordt) heeft daar ongeveer dezelfde standpunten. Zoals altijd is links/rechts een lastige indeling. https://nl.wikipedia.org/wiki/Links_(politiek)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
D66 was altijd een progressieve vernieuwende partij ( euthanasie , gekozen burgemeester , referenda die bindend zouden zijn Maar ja nu is het verkiezing's programma elk wat wils lijkt wel een oude postorder gids . Nu de laatste jaren heeft Pechtold inderdaad vooral rutte in de lucht gehouden en allen bovenstaande idealen vergeten behalve dan on voor waardelijk zonder enige kritiek voor het Europa te zijn . Daarin zit dan nog concreet het verschil . Rechtse partijen vvd maar ook de SP of pvv zijn wel enigszins of in meerdere of mindere mate kritisch naar Europa . D66 is onvoorwaardelijk voor Europa en tegen de pvv . Voor de rest kan het alle kanten op .

Antwoorden (1)

Je kunt partijen op verschillende manieren indelen: liberaal en sociaal democratisch en progressief en conservatief. De meeste liberale partijen zijn conservatieve partijen. Dus behouden zoals het nu is of terug naar zoals het vroeger was. Dat is het idee van de conservatieve partijen. Progressief staat voor vooruitgang/modernisering. Meer bemoeienis van de overheid en meer wetgeving.

D'66 is een liberale partij maar als enige partij niet conservatief. Liberaal staat voornamelijk voor vrijheid. Iedereen moet kunnen doen wat hij of zei wil met zo min mogelijk bemoeienis van de overheid.

Maar het verschil bij D'66 en andere partijen zoals de VVD, SGP en bijvoorbeeld de PVV is dat D'66 een progressieve partij is. Progressief betekent dat ze graag dingen willen veranderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de nieuwe wet voor het vroegtijdig sterven. D'66 wil bijvoorbeeld ook meer Europese Unie. Denk hierbij niet alleen aan meer samenwerking maar eerder aan een soort super staat zoals de Verenigde Staten of een eigen Europees Leger. Zeker op dit laatste is veel kritiek omdat het Europees Parlement dan zou gaan over de inzet van onze militairen in plaats van ons eigen lokale parlement. D'66 wil extra geld voor onderwijs meer migranten ze willen vooral kijken in de toekomst. Dit is bijvoorbeeld bij de VVD niet het geval. Zei steunen wel de nieuwe wet voor het vroegtijdig overlijden maar ze hebben bijvoorbeeld wel wat meer moeite met de legalisering van wiet. En de uitbreiding van de Europese Unie. Ze staan wel dicht bij elkaar voor wat betreft het liberalisme. Beide partijen vinden het individu het belangrijkst waarbij iedereen zoveel mogelijk zelf mag doen en laten zonder bemoeienis van de overheid.

D'66 heeft ook meer geld over om klimaatverandering tegen te gaan. Dit staat minder hoog op de prioriteitenlijst van de VVD.

Toen D'66 begon wilde ze graag de politiek van binnenuit veranderen. Door bijvoorbeeld de invoering van het bindend referendum. Hier is de VVD weer tegen. Maar dit zwakt al weer af bij D'66. Forum voor Democratie en Voor Nederland strijden hier meer voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus D'66 is in principe een rechtse partij. Maar ze zijn niet conservatief zoals VVD, PVV, SGP, VNL en FvD.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
@ivostruijk, D66 heeft al jaren gelden de apostrof uit de naam weggehaald.
koraal19
7 jaar geleden
heldere antwoord, mijn plus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Excuus!! Dit is inderdaad waar. Als je nog vragen hebt over de verkiezingen dan mag je die nog wel stellen hieronder
Antoni
7 jaar geleden
Nou, op deze website beantwoord ik meestal vragen over de politiek; ik stel ze zelden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit was nl eer gericht aan de vraagsteller!