Wat is de functie van een ondernemingsraad?

ik wil graag weten wat de functie van een ondernemingsraad/medezeggenschapsraad is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De rechten en plichten van de werknemers verdedigen, bespreken, en eventueel proberen te wijzigen in overleg met de werkgever en diens verantwoordelijke(n).
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een ondernemingsraad (OR) is een inspraak- en medezeggenschapsorgaan binnen een bedrijf.
Hij bestaat uit werknemers die namens het personeel overleg voeren met de werkgever over het ondernemingsbeleid en de personeelsbelangen.
Elk bedrijf in Nederland met 50 of meer werknemers (dus geen fte's) is verplicht een ondernemingsraad te hebben. De omvang en samenstelling kan per bedrijf verschillen. In de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) zijn de rechten en plichten van de OR vastgelegd.

Functie:
inspraak
medezeggenschap, meepraten, meebeslissen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ondernemingsraad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ondernemingsraad controleert of de onderneming zich houdt aan de geldende wetgeving en cao’s. De OR bestaat uit werknemers die namens het personeel overleg voeren met de werkgever over het ondernemingsbeleid en de personeelsbelangen.

Elk bedrijf in Nederland met 50 of meer werknemers is verplicht een ondernemingsraad te hebben. De omvang en samenstelling kan per bedrijf verschillen. In de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) zijn de rechten en plichten van de OR vastgelegd.

Als een OR niet wettelijk verplicht is (minder dan 50 werknemers), kan een medezeggenschapsraad ingesteld worden.