Wordt in Nederland de effectiviteit van justitiële strafmaatregelen onderzocht ?

Er is steeds meer bewijs dat crimineel gedrag het gevolg is van geestelijke afwijkingen.
Als dat zo is dan lijkt behandelen beter dan straffen.
http://www.human.nl/debat-39210-zijn-wij-ons-brein-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het antwoord op je vraag is: ja, de effectiviteit van de verschillende vormen van justitiële straffen worden al jarenlang gemeten, zoals onder meer uit dit artikel blijkt:
http://weblogs.nrc.nl/rechtenbestuur/2009/09/09/rechters-straffen-vaker-hoger-en-harder/
Wat het zo moeilijk maakt is dat steeds meer gestraften met multiproblematiek te maken hebben. Ze zijn bijvoorbeeld gestraft voor geweldpleging, maar hebben ook ernstige psychische problemen en zijn tevens verslaafd aan alcohol én drugs. Dat alles bij elkaar maakt behandeling ontzettend ingewikkeld. In gevangenissen, maar ook bijvoorbeeld verslavingsklinieken, komen gevallen van multiproblematiek steeds vaker voor. Niemand weet er goed raad mee. Hulpverleners zijn immers vooral op één specifiek terrein deskundig. De (vaak ernstige) psychische stoornissen zorgen er bovendien voor dat deze groep vaak een gevaar oplevert voor anderen (mede-gedetineerden, hulpverleners, bewakers e.a.).

Ook andere factoren kunnen hulpverlening en begeleiding moeilijk maken. Vaak gaat het om mensen die uit gebroken gezinnen komen, een laag opleidingsniveau en geen baan hebben, dakloos zijn en die evenmin beschikken over een "stabiel thuisfront" dat hen kan steunen en begeleiden.

Uit allerlei onderzoeken in Engelse gevangenissen is gebleken dat agressie aanzienlijk kon worden teruggebracht door de gevangenen extra vitaminen te geven. Ook op dat gebied worden dus experimenten gedaan.

Een ander punt is dat "de Nederlandse samenleving" niet (langer) accepteert dat rechters lagere straffen (zoals bijvoorbeeld werkstraffen) opleggen. Men "eist" steeds vaker genoegdoening (in de vorm van een flinke celstraf) en men wil ook dat mensen die schuldig zijn bevonden aan een strafbaar feit "uit de samenleving worden geweerd".
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me juist het probleem: "de Nederlandse samenleving" eist hogere straffen, maar dat heeft geen enkele zin. Behalve dan dat de daders voor veel geld afgesloten worden van de samenleving terwijl andere behandelingen wèl zin hebben.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nou, het is de vraag of andere behandelingen nut hebben. Niemand weet er goed raad mee. Gevangenen die "een goede kans maken om een nieuw leven op te bouwen" redden het zonder hulp ook wel. En "die anderen", met een veelvoud aan problemen, vormen toch verreweg de grootste groep. Je kunt niet één therapie aanwijzen die voor hen echt effectief is. (En met "één" bedoel ik dus een bestaande therapie die één gebied behandelt). Je moet dus combinatietherapieën met intensieve begeleiding "op maat" gaan samenstellen. Wil "de samenleving" daar per gedetineerde wel honderdduizend euro of meer per jaar voor uitgeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het hele denken over criminaliteit en straffen, ook niet een golfbeweging kunnen zijn? In de jaren 70 vonden we toch eigenlijk dat een zware crimineel er eigenlijk niets aan kon doen. Hij was immers een product van zijn opvoeding, en dat moest je met zachte hand proberen op te lossen. Nu zegt Eberhard van der Laan, (burgemeester Amsterdam) dat de toplijst van 200 jeugdcriminelen keihard aangepakt moet worden, en dat hij niet zal rusten voor ze allemaal zonder pardon achter de tralies zitten. Hij is het gedonder in zijn stad zat, met al die straatroven en zo. Als diezelfde Eberhard dat in de jaren 70 had gezegd, was hij zelf de bak ingegaan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan die Eberhard (leuke toepasselijke naam trouwens) wel zeggen maar waar baseert hij zijn mening op ?
Heeft 'keihard aanpakken' wel zin?
Als het alleen opsluiten is dan lijkt me dat hoogstens een tijdelijke (kostbare) oplossing.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja Mesher, de politiek heeft de afgelopen jaren, onder invloed van de publieke opinie, duidelijk een ruk naar rechts gemaakt. En straks komt er vanzelf weer een tegenbeweging. These > Antithese > Synthese. De politieke partijen waaien met alle winden mee. Wel gevaarlijk, want ze dreigen door te schieten waarbij de tegenstellingen binnen de samenleving steeds verder verscherpen.

Andere antwoorden (4)

Jazeker , er is allerlei criminologisch onderzoek en het ministerie van veiligheid en justitie heeft een onderzoeksafdeling die dat doet.

Toegevoegd na 7 uur:
Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC) Ministerie V en J.
http://wodc.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bronnen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://wodc.nl/
Dit wordt onder meer verricht door de Raad voor de Rechtspraak en door het WODC. De effectiviteit is echter niet de enige reden om te straffen. Je kunt mensen ook tijdelijk uit de samenleving willen verwijderen of wraak willen voor de schending van de rechtsorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je verwaarlozing in de opvoeding daar ook onder rekent ben ik het zeker met je eens dat veel criminaliteit voortvloeit uit geestelijke afwijkingen. In hoeverre je psychiatrisch moet behandelen is altijd een individuele vraag maar het (therapeutische) klimaat in jeugdgevangenissen is zeker van belang. Dat een goeddeels repressieve aanpak alleen maar werkt zolang die jongeren gedwongen worden zich daaraan te onderwerpen is langzamerhand wel duidelijk. De gulden middenweg werkt het beste, blijkt uit het onderzoek van peter van der Helm, die daar gisteren op promoveerde:

"Als de groepsleiders goed zijn, kunnen jongeren beter uit de gevangenis komen dan ze erin gingen. Dat is de conclusie van Peter van der Helm in zijn proefschrift.

Criminele jongeren alleen maar keihard straffen, helpt ze niet verder. Maar de teugels te veel laten vieren, werkt eveneens averechts. Dat ontdekte psycholoog Peer van der Helm, die dinsdag aan de Vrije Universiteit in Amsterdam promoveert op het effect van het leefklimaat in een jeugdgevangenis op jonge gevangenen."

Bijgaand twee krantenartikelen over dit onderwerp.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mijn commentaar gaat weliswaar over criminele jongeren maar daar vloeit natuurlijk veel problematiek bij volwassen criminelen uit voort. Effectief ingrijpen bij jongeren is de beste preventie die je je kunt voorstellen. Enkel repressie werkt averechts want dat levert alleen maar rancune op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, door het WODC.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is een onderdeel van het Ministerie van Justitie.