Waarom mogen kerken ongehinderd overlast veroorzaken?

Je kent het wel. Zondagochtend. Je ligt lekker te slapen. En dan begint het. eerst zachtjes, maar voor je het weet dreunen de kerkklokken door je huis heen.

Waarom vallenzij niet onder overlast wetten? Een kroeg die je verder dan 2 huizen afstand hoort moet zijn geluid reduceren. Kerken hoor je op kms afstand nog. Verder dringen ze mij hun levensovertuiging op, hetgeen bij mijn weten niet mag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Dat komt door de vrijheid van godsdienst: Een kerkgebouw als zodanig valt onder de werkingssfeercriteria van het Besluit woon- en verblijfsgbouwen milieubeheer. In voorschrift 1.1.1 zijn geluidsgrenswaarden opgenomen waaraan inrichtingen die voldoen aan de werkingssfeercriteria van dit besluit moeten voldoen. In voorschrift 1.2 van het besluit wordt echter het geluid ten behoeve van het oproepen tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging of het bijwonen van godsdienstige of levensbeschouwelijke bijeenkomsten en lijkplechtigheden, alsmede geluid in verband met het houden van deze bijeenkomsten of plechtigheden buiten beschouwing gelaten. Deze uitzondering is gemaakt omdat in de Grondwet is bepaald dat ieder het recht heeft zijn godsdienst of levensovertuiging individueel of in gemeenschap met anderen vrij te belijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Ik weet het niet zeker maar ik denk omdat ze onafhankelijk zijn maar ik vind het ook raar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal correct. Ik zou een civiele zaak aanspannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jelle, inderdaad, ze hebben hun langste tijd gehad... En ze zullen ook binnenkort gewoon net als ieder ander belasting moeten betalen, hun verworven rechten komen op de slachtbank...

Kijk dat je zo´n vraag mag stellen zonder dat die gewist wordt, is toch een feest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste vraag die in mij op komt, woonde jij er eerder dan dat de kerk er stond? Is het antwoord nee, dan had je niet in de nabijheid van een kerk gaan moeten wonen.
Ik heb verder niks met kerken en heb er jaren een vlak achter mijn huis gehad. Na verloop van tijd merkte ik het niet eens meer. Mensen maken zich tegenwordig om alles druk en kunnen niet veel meer velen van anderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry het moet tegenwoordig zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja...

We hebben hier ook zo'n Kathedraal, waarvan ik het liefste zie dat ze die z.s.m. terug brengen in die staat, waarin Nazi Duitsland die heeft achter gelaten in september 1944...

Maar iedere zondag ochtend opnieuw weer hetzelfde klokkenterror van (officieel gemeten) 92 decibel om 8:45 uur op de zondag ochtend...

En daarbij komt dat de Kerk zelf nog niet toe is aan vernieuwing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerken zijn , denk ik, een overblijfsel uit een vroegere tijd, toen de nachtwacht nog rondliep met z'n lantaarn en riep hoe laat het was ('2 uur heit de klok....'), en de mensen nog geen klokken of horloges hadden. In het skidorp in Oostenrijk, waar ik kinderen lesgaf, beierden de klokken om 12.00 uur, zodat iedereen wist dat het middagpauze was.
En in de tijd van de ommuurde dorpen en steden was het ook het teken, dat je moest zorgen dat je binnen de muren kwam als je buiten de muren op het land aan het werk was, omdat er onheil dreigde, en ze de stadspoorten gingen sluiten en de ophaalbruggen omhoog zouden gaan.
Ik denk dat er nog weinig mensen echt bij stil hebben gestaan, dat sommige mensen 10 uur op zondag een beetje vroeg vinden om uit bed gedreund te worden. Misschien een punt om eens bij je gemeente aan te kaarten, hoe dat volgens de wetten en regels van dit land geregeld is.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vind van wel.

Wat dan van de treinen die na 2-en nog rijden. Of de vliegtuigen die nog vliegen. Of de brandweer of politie.

Mijn optiek: Je weet dat er een kerk staat, dan kies je ervoor om daar te wonen. Net zoals je niet langs het treinspoor gaan wonen. Of langs een snelweg.
Je gaat ook niet boven een kroeg wonen, als je rust wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens..+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal goed!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dat verschil dat een vliegtuig bij het vliegen nu eenmaal geluid maakt, net als een auto bij het rijden.
Mensen die een religie aanhangen kunnen dat prima doen zonder de klokken te luiden. Het ene is vermijdnbaar, het andere niet.
Een aantal zaken in ons land horen nu eenmaal bij de omgeving in ons land.
Zoals kerken, treinstations, winkelcentra, ziekenhuizen(ambulances) enz.
Alle genoemde zaken kunnen geluidsoverlast veroorzaken.
Ik woonde jaren tegenover een kerk en woonde ook jaren naast een treinstation.
Al deze geluiden wenden op den duur.
Ik vind de term overlast veroorzaken iets te ver gaan.
Binnen mijn ervaring luidden kerken niet voortdurend hun klokken, dus het is nog te overzien.
Is het echt hinderlijk dan zou je misschien in andere woonlocatie moeten kiezen, want er zijn genoeg plekjes in dit land waar alle genoemde zaken geen overlast geven.
Voor mij horen veel van deze geluiden juist bij de charme van de plek waar ik woon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien denken ze dat de meeste kerkganger nog steeds geen wekker of horloges e.d. hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is dit jaar een proces over geweest. Vreemd dat kerkklokken volgens de rechter niet onder de gemeentelijke regels (APV) vallen...

Tilburg legt klokgelui aan banden 07/02/2009
Tilburg legt klokgelui aan banden

TILBURG - Pastoor Harm Schilder mag de kerkklok van de Heilige Margarita Mariakerk in Tilburg 's ochtends alleen luiden als hij binnen bepaalde geluidsnormen blijft. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de raad in te stemmen om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen om oproepen tot gebed aan regels te binden. Dat blijkt zaterdag uit het voorstel van het college.

Omwonenden klaagden over het klokgelui doordeweeks om kwart over zeven en schakelden de gemeente in. Het gevecht tussen pastoor Schilder en de bestuurders van de stad was daarmee geboren.

Tilburg legde de pastoor in 2007 dwangsommen op van 5000 euro voor elke keer dat het geluid van de klok boven de toegelaten norm van 70 decibel zou uitkomen. De rechter haalde echter een streep door dat besluit. Volgens de rechter vallen kerkklokken alleen onder de geluidsnormen als dat expliciet in de APV staat. Door de verordening aan te passen moet de pastoor voortaan wat minder fanatiek aan het luiden slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Voor het antwoord op de vraag of hinder onrechtmatig is, is mede van belang of degene die zich beklaagt over hinder zich ter plaatse heeft gevestigd vóór dan wel ná het tijdstip waarop de hinder veroorzakende activiteiten een aanvang hebben genomen. In dat laatste geval zal hij een zekere mate van hinder eerder hebben te dulden."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat in een overwegend christelijk land als het onze in vroeger tijden,weinig weerstand ondervond! Tegenwoordig vindt de politiek onderwerpen als het verhogen van de AOW leeftijd belangrijker en kaart men het onderwerp niet aan om de goede vrede met vooral de christelijke partijen te bewaren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We wonen nog steeds in een christelijke cultuur. Het einde hiervan is naderend, maar het is toch nog steeds zo. De kerkklokken horen hier nog bij.
Troost je, er worden steeds meer kerken gesloten, maar meer moskeeën gebouwd en geopend. Ik weet niet of een moskee overlast veroorzaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het na 7 uur s'ochtends is, maar vaak om een uur of 11, en dan zijn er in principe geen geluidsbeperkingen. Kroegen zijn vaak s'avonds later dan 10 uur, en dan moet je rekening houden met mensen die willen slapen.
Daarnaast dringen ze je hun levensovertuiging niet op, ze zeggen alleen dat de dienst begint, niet dat je moet komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mogen ze best de klokken luiden, maar dan móéten de huizen gewoon veel verder weg staan. En waarom doen ze het dan in de ochtend?

Ze moeten het pas in de middag tussen 2 en 4 uur doen. 's Morgens willen mensen uitslapen en 's Avond liggen de minderjarige kinderen op bed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerken hebben daar een vergunning voor op vaste tijden mogen ze de klokken laten luiden.Bij een extra dienst bijvoorbeeld een begrafenis moet daar een vergunning voor aan gevraagd worden.Het zelfde is bij de moskee als er een dienst is.Tja eens of oneens ..het is niet anders..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij hb je hier nu wel 3 vragen over gesteld. of het nou o moskeeen gaat of kerken... leer er mee leven. of verhuis naar een hutje op de hei. het hoort er nu eenmaal bij en als je het niet verdragen omdat jij op zondagmorgen pas om 6 uur in je bed ligt na een avond stappen en je duszelf ook genoeg lawaai hebt gemaakt heb jij mooi pech. koop herriestoppers 2 euri bij het kruitvat. iedereen blij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het aan mij ligt niet.Stilte ook bij de kerken.Wie wil gaan weet de deur wel te vinden.