PGB-fraude; worden de miljoenen verhaald op de daders?

Van de week in het nieuws. Psychiaters die mensen ten onrechte aan een PGB hielpen. Bij controle verschaften ze de mensen medicatie om schizofreen te laten lijken. De opbrengst werd verdeeld. Al die miljoenen die ze de afgelopen vier jaar hebben opgestreken, worden die verhaald op deze oplichters en komen ze weer terug in de schatkist?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

De rechter gaat daarover, en de kans is heel groot, dat mensen die ten onrechte hebben geprofiteerd van deze regeling, dat geld terug moeten betalen. Die uitspraak zal gebaseerd zijn op een gevoel van rechtvaardigheid: als je (financiele) schade veroorzaakt, dan moet je voor de schade opdraaien als dader.

Maar de praktijk zal heel anders zijn. Vaak oordeelt de rechter dat de schade vergoed moet worden, maar daarmee ben je er nog lang niet als "slachtoffer". Want om de schade dan ook daadwerkelijk vergoed te krijgen, moet je vaak weer opnieuw naar de rechter. Het is echt niet zo dat je aan een politieagent kunt vragen, of hij even het geld wat je nog tegoed hebt, bij de dader wil gaan ophalen. Zoiets gaat dus jaren duren en is meestal hopeloos.

Belangrijker is nog, dat er ook iets te halen moet zijn. In dit geval zou er bij de psychiaters nog wel echt iets te halen kunnen zijn, maar als je een beetje doordenkt, dan zul je vast wel begrijpen, dat al dat onterecht ontvangen geld niet op spaarrekeningen staat. De kans is groot dat al dat geld gewoon op is gegaan aan o.a. dure vakanties. Het geld is dus foetsie, en dat tover je niet terug.

Er zal dus zeker verhaald worden, maar dat zal in werkelijkheid op niets uitdraaien, en de schade is voor de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noki
12 jaar geleden
Dan nogmaals mijn reactie: Maar hoe zit dat dan? Is het nu werkelijk zo dat die mensen een taakstraf krijgen en een kleine boete en als alles overgewaaid is gewoon weer aan het werk kunnen?? De afloop wordt nooit in het nieuws bekend gemaakt maar ik zou toch erg graag weten wat een scenario zou kunnen zijn… Het gaat mij erom dat het schijnbaar amper bestraft wordt. Een voorbeeldstraf als een flinke tijd detentie en 'psychater-af' lijkt mij op zijn minst behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel mogelijkheden: taakstraffen dat wordt minder, volgens de plannen van het kabinet, dus blijven boetes, gevangenisstraf en voorwaardelijke gevangenisstraf over.
Eventueel kortingen op uitkeringen dat kan ook nog. En ja, het is inderdaad zo, dat na een tijdje die mensen weer aan het werk kunnen en normaal meedraaien in de maatschappij. Dat heb ik niet bedacht, maar dat vinden we blijkbaar met zijn allen. Iedereen die fors in de fout is gegaan, moet een nieuwe kans krijgen. Zelfs als je iemand vermoord hebt, mag je na een jaartje of 15 of 20 weer opnieuw beginnen. Maar ik snap best je gevoelens hierbij: het gaat om miljoenen, en dan is het allemaal wat wrang. Hoe te straffen of te beboeten, is een enorm ingewikkelde discussie. Met welk doel straf je? Ter voorkoming van nogmaals zo'n fraudezaak, of ter genoegdoening van de slachtoffers? Moeilijk hoor. Ik weet het ook niet.
noki
12 jaar geleden
Mesher inderdaad, ter voorkoming van nogmaals zo'n fraudezaak. Het schijnt een spannende gok te zijn met een kleine straf als het dan toch misgaat. Het lijkt meer een aanmoediging voor andere mensen die slecht willen op deze manier! De overheid 'mag' je proberen te benadelen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noki, ik kijk daar wat anders tegenaan. Ik ken nauwelijks mensen die zin hebben om de overheid op deze manier op te gaan lichten. M.a.w. een heel klein percentage van de mensen vindt dit "leuk". Oplichters zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd blijven. Als ze niet aan de gang gaan met PGB's, dan zijn er wel andere manieren om illegaal aan geld te komen. Natuurlijk weet ik niet hoe de rechter zal gaan oordelen, maar ik geloof niet dat de uitspraak mensen zal aanmoedigen om dit ook te gaan doen. Bovendien worden deze mensen ook al op andere manieren gestraft. Ze moeten nu hun luxe leventje opgeven, en ze zullen er vast ook niet populairder op zijn geworden bij hun buren, familie, en vrienden. Ik ben echt niet jaloers op de "daders".