Waar mag ik het verantwoordingsvrij bedrag van PGB voor gebruiken?

Ik heb een WMO PGB voor begeleiding. Mag ik het bedrag gebruiken om extra diensten in te kopen? Ik krijg maar maximaal aantal uren en ook nog een maximum wat ik mag gebruiken per uur. Maar soms kun je niet anders dan een zorgverlener meer per uur uit betalen. Mag ik van het verantwoordingsvrije bedrag extra uren in kopen of gebruiken om meer per uur uit te betalen? Of is het voor de overige kosten die je maakt om de zorg in te kopen, dus kosten die de budgethouder zelf maakt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (1)

Het is verantwoordingsvrij, dus dat betekent dat je het niet hoeft te verantwoorden. Je mag het dus gebruiken waar je het voor nodig hebt. Het is bedoeld om kosten te dekken die je hebt als budgethouder, zoals het zetten van advertenties, kopieerkosten, postzegels etc. Ook specifieke zaken die je zorgverlener gebruikt en die je niet uit het PGB mag betalen, kunnen daar onder vallen. Denk aan een knielmatje voor de huishoudelijke hulp die last heeft van de knieën, latex handschoenen voor de verzorgende die je billen afveegt, of een bloemetje voor een begeleider die in het ziekenhuis ligt.

Dat is dus waar het voor bedoeld is, maar omdat je het niet hoeft te verantwoorden, zijn er geen regels voor waar je het aan uit mag geven. Je mag het ook gebruiken om extra hulp in te kopen, om een keer een klussendienst te betalen voor hulp die niet valt onder PGB-zorg, of je reserveert het voor het geval je in volgende jaren een keer budget tekort komt. Daar is het niet primair voor bedoeld, maar het mag wel.

Jammer te horen dat jij woont in één van de helaas vele gemeentes die het principe van het PGB maar niet lijkt te willen snappen. De budgethouder dwingen om een exact aantal uren in te kopen in is strijd met de bestedingsvrijheid die hoort bij het PGB. Als ze het doen zoals het PGB bedoeld is, mag je meer of minder uren inkopen als je dat wilt en kunt, en is er hooguit een relatief hoog maximum uurtarief om excessen te voorkomen. Helaas is dat in jouw gemeente blijkbaar niet zo. Ook als je zelf geld bij zou storten (bijvoorbeeld het verantwoordingsvrije bedrag dat je dan eerst moet opvragen bij de SVB) is het alsnog niet altijd mogelijk om de SVB een betaling te laten doen als het uurtarief hoger is dan het maximale tarief van je gemeente. Ook dit is in strijd met de bestedingsvrijheid, want als jij zelf meer wilt betalen, moet dat gewoon kunnen. Het verschilt echter per gemeente, dus ik raad je aan te overleggen met je gemeente en met de SVB. Als het niet mogelijk blijkt om een hoger uurtarief te betalen wanneer je zelf bijlegt, raad ik je aan dit ook te melden bij Per Saldo.

Als het niet via de SVB kan, kun je eventueel wél zelf iemand meer uitbetalen. Het hangt dan af van het type overeenkomst hoe je dit moet registreren en hoe de zorgverlener dit moet opgeven bij de Belastingdienst. Voor jou zijn de kosten die boven het PGB uitkomen, aftrekbaar als ziektekosten.