kan de koning terug komen op zijn functies?

kan de koning op een normale manier terugkomen op politieke functies,
zoals bijvoorbeeld andere politici ontslaan en regels aan- en afschaffen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
nee de koning bepaald niet wie in een functie komt of zit een koning maakt ook geen wetten en regels.

Het beste antwoord

Voor de zekerheid even in mijn cwbundel gedoken... In België is de koning een geval apart. Regels aanschaffen kan hij wel. Dat wilt zeggen, hij kan een voorstel van wet doen in het parlement. Dit doet hij samen met zijn ministers. Het is zo dat de koning onbekwaam is individueel te handelen: hij moet altijd een minister hebben die mee beslist. De koning moet het ontwerp en de uiteindelijke wet tekenen, maar er moet nog een minister ook tekenen(=het contrasigne). Afschaffen van wetten kan hij niet, tenzij via een voorstel van wet, zoals hierboven. Hij kan dus voorstellen doen, maar het parlement moet beslissen.
Als het over ontslag van politici gaat... De koning kan het parlement ontbinden, maar één parlementslid ontslaan kan hij niet. Ministers kunnen niet ontslagen worden door de koning alleen, dit kan alleen het parlement door een motie van wantrouwen te stemmen.
Samengevat: op zijn eentje kan de koning helemaal niks, hij heeft altijd iemand anders nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uitgaand van de Nederlandse situatie:

De koning is geen politicus.

De koning kan ministers (enz.) ook niet ontslaan. Ze kunnen uiteraard wel zelf opstappen. De Tweede Kamer kan ook de begroting van een minister afkeuren. In dat geval zal de minister ook vertrekken, want als hij geen geld mag uitgeven, wordt het moeilijk om beleid te verwezenlijken.
Computoon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Een minister vertrekt niet zo snel. Hij zal eerst proberen in overleg met alle betrokkenen de begroting aan te passen. En dan wordt er altijd wel een compromis gevonden.