Hoe groot is de kans dat er geen coalitie gevonden wordt?

De VVD, PVV en CDA is van de baan. VVD, CDA en PvdA is niet aannemelijk voor Cohen. Paars+ niet voor Rutte.

Welke combi's blijven er nog over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die kans is niet zo groot. In het uiterste geval zouden er nieuwe verkiezingen moeten komen. Zo'n groot gezichtsverlies zullen de partijen elkaar niet aandoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De overgebleven coalities hebben dan eigenlijk teveel partijen. Een site waar ze alle mogelijke coalities hebben uitgewerkt is; http://cc.geencommentaar.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0. Er wordt altijd een coaliteit gevonden. Het meest waarschijnlijke is D'66, PvdA, CDA en VVD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans is 50% wel of niet!!

Dat is precies ook de berekening die ik mezelf voorhoud op het winnen van de staatsloterij 50%!!

Even serieus.

Ik denk dat de kans best aanwezig is dat er dit keer gewoon geen coalitie te vormen is. Maar we zijn natuurlijk ook pas een paar weken na de verkiezingen. In België duurde de laatste coalitie onderhandeling ook 200+ dagen.

Ik ben alleen bang dat wanneer het tot nieuwe verkiezingen komt, dat de houding welke het CDA in heeft genomen ze weer de kop gaat kosten. Het grootste gedeelte van de winst van de PVV komt van CDA stemmers. Deze zullen nog ontevredener zijn dan ze al waren.

Dan zullen de linkse stemmers zich weer meer vergaren achter een partij, om deze toch zo groot mogelijk te maken, waardoor je zal zien dat de kleinere partijen die net hebben gewonnen weer veel zetels kwijt zullen raken aan de PVDA.

Dan zou Rutte dus alsnog 2de gaan worden en Cohen MP.

Je kan hier best wat berekeningen op loslaten, maar ik denk niet dat de VVD dit zal laten gebeuren.

dus misschien is die 50% toch nog een kern van waarheid