Willem-Alexander en Maxima droegen tijdens de inhuldiging een grootlint, van welke orde waren die linten?

Een grootlint is zeg maar de "miss world sjerp" van een bepaalde onderscheiding. Ook verschillende gasten droegen grootlinten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Willem-Alexander droeg het grootlint van de Militaire Willems-Orde.

"Hij verscheen als koning op het balkon met in het knoopsgat van zijn jacquet het knoopsgatversiersel van de Militaire Willems-Orde. Zo trad hij voor het eerst op als Grootmeester van de Militaire Willems-Orde. Ook op de eerder gemaakte, na de abdicatie openbaar gemaakte, statiefoto van de in rokkostuum geklede nieuwe koning draagt de vorst grootlint, grootkruis en ster van de Militaire Willems-Orde. 's Middags werd de nieuwe koning ingehuldigd in de Nieuwe Kerk, die eveneens aan de Dam ligt. Deze plechtigheid is staatsrechtelijk gezien een Verenigde Vergadering der Staten-Generaal (een gezamenlijke zitting van de Eerste en de Tweede Kamer). Tijdens die plechtigheid droeg de koning een rokkostuum met daaronder het grootlint van de Militaire Willems-Orde daaroverheen een koningsmantel van hermelijnenbont; een gerestaureerde versie van de mantel die Beatrix in 1980 droeg."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Troonswisseling_in_Nederland_%282013%29

Toegevoegd na 52 seconden:
Maxima droeg het orde lint en ster van het Grootkruis der Orde van de Nederlandse Leeuw.
http://nos.nl/koningshuis/artikel/501649-maxima-draagt-nederlands-ontwerp.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt