mag je een brommer bezitten met een bijstandsuitkering ?

Mijn partner en ik hebben een gezamenlijke bijstandsuitkering.ik werk en iedere maand word netjes mijn loonstrook ingeleverd voor de inkomsten opgave.nu hebben we een auto en 2 brommers op naam staan.nu zijn we van plan de auto weg te doen en de brommers te behouden.nu vroeg ik me af in hoeverre we dingen mogen bezitten,we komen er met het zoeken niet echt uit.kunnen we problemen krijgen met de sociale dienst als we 2 brommers op naam hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.8K
fisbel
9 jaar geleden
Er wordt t.a.v. vermogen per gemeente verschillend over de auto of het motorvoertuig geoordeeld. Voor de kwijtschelding geldt een algemene grens van € 2269 vrij te laten vermogen. Voor de (aanvullende) bijstand kan deze grens ook hoger zijn bijvoorbeeld € 4000 tot € 4500. Ook afhankelijk van het feit of de auto / motorvoertuig noodzakelijk is vanwege medische urgentie, werk . Zie:
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/ISD%20Kop%20van%20Noord-Holland/238171/238171_1.html
http://www.montferland.info/document.php?m=2&fileid=12141&f=af5f02f84ee81ef38b19f5f40dd462c4&attachment=0&c=16151
http://www.werkpleineemsdelta.nl/document.php?m=1&fileid=631&f=80666b59caee6c427a50411e44a3ba08&attachment=0&c=1153

Antwoorden (2)

Dit hangt af van de waarde van de voertuigen:

Voor de vaststelling van de hoogte van uw vermogen bij de aanvang van de bijzondere bijstand, bekijkt de gemeente welke bezittingen u heeft en hoeveel deze waard zijn. Daarna bekijkt de gemeente of u schulden heeft. Deze worden van het totaalbedrag van uw bezittingen afgetrokken. De uitkomst is de hoogte van uw vermogen. Als u (en uw gezin) meer vermogen heeft dan is toegestaan, dan heeft u geen recht op bijzondere bijstand. U mag maximaal aan vermogen hebben:

€ 5.850,00 voor een alleenstaande
€ 11.700,00 voor een alleenstaande ouder
€ 11.700,00 voor gehuwden samen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een brommer zou aangemerkt kunnen worden als vermogen. Gemeentes mogen hierin hun eigen regels vaststellen. Er gelden wel wettelijke regels voor hoe hoog je vermogen mag zijn in de Bijstand (voor een alleenstaande is dat dit jaar 5850 euro en voor een alleenstaande ouder of stel 11700 euro), maar of men onder dat vermogen ook de waarde van een auto of ander vervoermiddel rekent, verschilt per gemeente.

Bij auto's is werkt dat net zo: de ene gemeente telt de inruilwaarde van een auto mee als vermogen, de andere stelt de auto vrij wanneer die ouder is dan bijvoorbeeld 7 jaar (of 8 jaar, of 6 jaar - vaak wel in die orde van grootte) of stelt een auto vrij tot een bepaalde dagwaarde of inruilwaarde. Andere gemeentes hebben de regel dat een auto vrijgesteld is als hij óf ouder is dan X jaar óf minder waard is dan X euro, of telt de waarde van de auto wel als vermogen, maar dan met aftrek van een vrijgesteld bedrag. Meestal is het zo dat wanneer je een auto nodig hebt voor werk, óf als een auto medisch noodzakelijk is, de regels soepeler zijn. Sommige gemeentes tellen de auto dan helemaal niet mee, weer anderen houden dan een hogere waarde aan als dag- danwel inruilwaarde voor het vrijstellen ervan.

Dat is even als illustratie, want dit gaat allemaal over hoe de gemeente omgaat met een auto, en jouw vraag gaat over een brommer. Ik haal toch de grote verschillen die er zijn voor auto's even aan, omdat gemeentes hier gewoon veel duidelijker over communiceren en over brommers en scooters gewoon minder te vinden is. Afgaande op hoe verschillend de regels kunnen zijn voor een auto, kun je wel concluderen dat ook voor brommers of scooters het per gemeente heel verschillend zal zijn. Er zijn gemeentes die een brommer of scooter zien als een simpel vervoermiddel zoals een fiets, en de waarde ervan niet tellen als vermogen. Er zijn er ook die vanaf een bepaalde waarde of leeftijd een brommer of scooter meetellen, net zoals veel gemeentes dat doen met auto's dus. Sommige gemeentes tellen één gemotoriseerd vervoermiddel per gezin niet mee en zouden in jullie geval dus maar één van de brommers meetellen voor het vermogen, en er zijn ongetwijfeld nog veel meer variaties te bedenken. Net als voor auto's gelden er vaak andere regels als je de brommer nodig hebt voor je werk of als er een medische aandoening is waardoor je bijvoorbeeld niet kunt fietsen.

Wil je weten hoe het in júllie gemeente precies werkt, dan zul je dat echt in je eigen gemeente na moeten vragen.