Dat de temperatuur op aarde oploopt, is een bewezen feit. Maar over de oorzaak zijn wetenschappers het niet allemaal eens. De laatste jaren komt er steeds meer weerstand tegen de milieubewegingen, die bij hoog en laag volhouden dat CO2 de belangrijkste oorzaak is dat het steeds warmer wordt. Het KNMI sluit zich aan bij die theorie, die door sommigen als een "te links" standpunt wordt gezien (dat overigens wel door de overgrote meerderheid van de wetenschappers wordt aangehangen).

Toch vindt Leegte dat het KNMI ‘de wetenschappelijke en politieke besluitvorming bedriegt’: "Tachtig procent van de wetenschappers van het KNMI is integer, maar 20 procent is niet onafhankelijk. Bij het KNMI leeft de gedachte dat we het CO2-probleem moeten aanpakken om het klimaatprobleem op te lossen, maar dat gaat niet werken. De temperatuur op aarde schommelt nu eenmaal. In hoeverre CO2 daarmee te maken heeft, staat niet vast."
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Zolang er geen overtuigend bewijs is dat CO2 de oorzaak is van opwarming van de aarde (en dus voornamelijk ontstaat door toedoen van de mens), mag een wetenschappelijk instituut -naar de mening van Leegte- niet van die stelling uitgaan. Dat doet het KNMI wel. Ik ben het met Leegte eens: klimaatveranderingen zijn van alle tijden.
Pieter2011
12 jaar geleden
Klopt! Ik zeg ook in mijn reactie ook duidelijk: "Zolang er geen overtuigend bewijs is dat CO2 de OORZAAK is (...) van opwarming, mag je niet van die stelling uitgaan". Dat het een rol speelt is voor iedereen duidelijk (ook voor Leegte). Maar om CO2 als hoofdoorzaak aan te wijzen van de klimaatverandering, dat gaat net een stap te ver. En valt ook niet te bewijzen. Volgens mijn eigen mening wordt de invloed die de mens kan uitoefenen op klimaatverandering schromelijk overschat.
Pieter2011
12 jaar geleden
Het KNMI is jarenlang, o.a. via lidmaatschappen van internationale "denktanks", een organisatie geweest die er openlijk voor pleitte om de CO2-uitstoot door allerlei (wettelijke) maatregelen te reduceren. Als je die boodschap vaak genoeg herhaalt op (internationale) congressen, symposia, in vakbladen e.d., dan ben je feitelijk bezig met beïnvloeding van de (wereld)politiek. Leegte vindt dit geen taak voor een gesubsidieerde instelling als het KNMI.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
80% van het KNMI is integer, de overgrote meerderheid van de wetenschappers is het er over eens dat CO2 de oorzaak van de temperatuurstijging is.
Maar de boodschap van het KNMI dat de CO2 uitstoot moet worden verminderd is 'links en 'dus' niet 'waar' ?
Is niet echt logisch volgens mij.