Waarom wordt er door het uitdiepen van de Westerschelde natuurschade veroorzaakt ?

En waaruit bestaat de compensatie door een mooie polder onder water te laten lopen ?Ik heb het natuurlijk over de Hedwigepolder. Ik begrijp er helemaal niets meer van. Kan iemand dat uitleggen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Goeie vraag! De gedachte die erachter schuilgaat is kennelijk dat een ondiepe Westerschelde dieren en planten aantrekt die zich in een uitgediepte Westerschelde niet thuis voelen. Natuurbeschermers hebben erop aangedrongen om dat te compenseren. Zo is het plan ontstaan om polders onder water te laten lopen, waardoor er de plant- en diersoorten die zich in het ondiepe water van de Westerschelde bevonden, hier hun heil gaan zoeken.
De gedachte achter dit plan is overigens niet onomstreden, zo blijkt uit dit artikel:

http://www.ortogonaal.nl/tag/hedwig-polder/
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond de reactie van khepput ook goed maar geef jou de 10 punten vanwege de link naar het tegengeluid waarin ik me goed kan vinden.

Andere antwoorden (1)

Je kunt geen vaargeul uitbaggeren met loodrechte wanden, want die storten meteen weer in. Als je dus een vaargeul uitbaggert moet hij ook breder worden en door dat verbreden verdwijnen slikken. Slikken zijn bij eb droogvallende gronden waarop watervogels veel voedsel vinden.
Als je een polder laat onderstromen krijg je al gauw een landschap dat lijkt op de buitendijkse slikken. Dit is al gebeurd met het eiland Tiengemeten. Hier foerageren nu ook veel watervogels.
Vreemd genoeg is er over het eiland Tiengemeten nooit veel ophef geweest terwijl er meer boeren en andere mensen woonden dan in de Hedwigepolder en de situatie m.b.t. de watersnood niet veel verschilde.