Is de grondwet alleen voor Nederland geldig of voor ieder gebied dat lid is van het Koninkrijk der Nederlanden?

Toegevoegd na 34 minuten:
De Caribische eilanden Bonaire, Saba en Sint Eustatius vormen openbare lichamen van Nederland. Geld de grondwet dus ook voor hun?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De Grondwet is bestemd voor het Europese Koninkrijk der Nederlanden (zeg maar het Nederland dat wij kennen, in Europa). Sinds 10 oktober 2010 zijn de BES-eilanden bestuurlijk gezien openbare lichamen die als bijzondere gemeenten functioneren binnen het land Nederland. Bonaire, Sint Eustatius en Saba vallen dus ook onder de Grondwet sinds 10 oktober 2010. Tot die datum waren de eilanden eilandgebieden van de Nederlandse Antillen, een voormalig land binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Aruba, Curaçao en Sint Maarten hebben geen grondwet, maar een Staatsregeling, ieder een eigen, vergelijkbaar met de Grondwet.

Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden geldt voor alle gebiedsdelen. Dit Statuut kondigde Koningin Juliana op 15 december 1954 in de Ridderzaal plechtig af.