Waarom praat iedereen in Europa zo graag de dollar naar beneden?

Ik begrijp de redenering ivm tekort betalingsbalans en enorme overheidsschuld, maar hoe zwakker de dollar tov de euro hoe moeilijker de exportpositie van Europa. De Amerikanen zelf hoor je er weinig over. Ik herinner me nog goed toen de Euro werd geïntroduceerd dat de amerikanen op CNN en CNBC om het hardst schreeuwden dat de Euro te goedkoop was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij is dit een beetje een psychologische gedachte, want heel europa was dit vroeger gewend en nu ligt het anders toch ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk omdat Europa op die manier de euro sterker kan maken. En ach, export is wel leuk... Maar lokale produkten halen scheelt energiegebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europa zou niet blij moeten zijn met een sterke Euro want behalve Duitsland en Nederland hadden de overgrote meerderheid van de EU landen vroeger zwakkere munteenheden die hen hielpen bij de export.
Een lage dollar is heerlijk, zolang olievaten in Dollars moeten worden afgerekend. Maar, het heeft duidelijk negatieve effecten, zoals je beschrijft. Het is dan ook onjuist om te stellen dat 'iedereen in Europa' dat graag doet.
14 jaar geleden
We hoeven de dollar niet naar beneden te praten: dat is een logisch gevolg van het (onbeperkt) blijven draaien van de geldpersen in de USA. Dat realiseren wij ons nu maar al te goed, dus mogen we ook gewaarschuwd zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je biljetten ongebreideld bij drukt zonder dat daar waarde tegenover staat, dan praten de Amerikanen zelf hun dollar naar beneden... Bijdrukken op zo´n schaal is zwendel... Dus de dollar keldert naar beneden, dat kan niet anders...

Bijdrukken drukt de prijs, heel simpel, dat doen zij, niet wij...

Ze moeten nog blij zijn dat de wereld de dollar als internationaal betaalmiddel accepteert... Als er al een crisis is, dan komt dat helemaal en alleen door de amerikanen...

Als ik het mocht zeggen dan schafte ik nu nog de dollar als internationaal monetaire munt af, en nam de euro of maakte een internationale munt...

:-)

CNN en CNBC zijn nu eenmaal schreeuwers trouwens, zeggen niets, schreeuwen alleen maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hardere euro maakt dat Amerikaanse producten alleen maar goedkoper worden. Dit versterkt de Europese economie.

Een andere oorzaak is de zeer lage rente. De geldpers in Amerika draait overuren. De dollar wordt hierdoor minder waard.

Vroeger was het zo dat de belegger in moeilijkere tijden massaal dollars kocht. Deze werden dan in betere tijden weer verkocht. Dit is ook minder geworden.

Wat ook meespeelt is dat de Amerikaanse economie binnenkort niet meer de grootste van de wereld zal zijn. Automatisch betekend dit ook dat de dollar daardoor minder interessant is. De Europese economie wordt juist steeds sterker.

De afgelopen eeuw was de eeuw van de dollar. Deze eeuw wordt de eeuw van de euro.

(er is een heel interessante documentaire die een dik jaar geleden gemaakt is. Het verteld over een fictieve situatie waar de dollar crasht en wat er dan gebeurd met de wereldeconomie. Zeker de moeite waard.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hier geen economische overwegingen aan ten grondslag liggen. Het idee dat de Europese munt belangrijker aan het worden is dan de Amerikaanse vervult ons Europeanen met trots. Straks is de Europese economie de belangrijkste in de wereld en de Euro de belangrijkste munteenheid. Dat daar grote economische nadelen aan verbonden zijn begrijpen de meeste mensen wel en dat het een kwestie van tijd is voor de Renminbi de Euro heeft ingehaald lijkt mij evident.