Waarom word het NOS Journaal gebruikt voor overheidsinformatie?

Op 6-8-09 het 8 uur journaal, een heel stuk met informatie over de Mexicaanse griep, het is geen nieuws aangezien die informatie al lang bekend was.
Waarom zend de NOS het dan toch uit, het leek meer op een spotje van postbus 51. Verliezen ze hierdoor niet hun objectifiteit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Wat heeft dat nou met objectiviteit te maken?
Het is komkommertijd en de mensen zijn ongerust.
Natuurlijk kun je zeggen: "Dan worden ze nog ongeruster, en dat is nergens voor nodig", maar dat kun je over een heleboel onderwerpen zeggen, dat wil niet zeggen dat je die niet moet brengen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik heb het even teruggekeken, en ik snap niet waar je mee zit. Het item begon met de boodschap dat de verschijnselen van deze griep licht zijn en dat er geen scholen dicht moeten.
Vervolgens een heel informatief filmpje met wat feiten hoe je deze griep herkent als je 'm krijgt, dat het vaccin er nog niet is en dat Tamiflu maar een heel klein beetje helpt.
Ik snap echt je probleem niet.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verwacht dat het Journaal(zeker van de NOS) objectief is. Als die zich nu laten gebruiken door de overheid, zal dat vaker kunnen gebeuren, en kan de overheid ook het nieuws gaan beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor, Essierulez, maar als er IETS is dat absoluut NIET objectief is, maar het wel zou moeten zijn, is hettoch wel het NOS-journaal. Sterker nog, als er ECHT iets gebeurt dat politiek beladen is, kijk ik liever naar de commercielen of het Belgische, Duitse of Engelse nieuws (of CNN) dan naar de buitengewoon eenzijdige NOS.
AWM
14 jaar geleden
@Marleen: Ik ben het grondig met je oneens.
Maar, blijf even on-topic en kijk het Journaal van gisteren eens terug, en vertel eens wat er mankeert aan het item over de griep...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het item ziet, lijkt het meer op een postbus 51 spotje, dan op een nieuwsitem. Daarnaast kijk ik naar het journaal om te weten wat er in de wereld gebeurd, niet om te weten wat ik al wist.
AWM
14 jaar geleden
RTL4 heeft zojuist in hun halfacht nieuws een nog veel langer onderwerp over de griep uitgezonden. Het onderwerp leeft, dus dan moet je er aandacht aan besteden. Zo werkt het nu eenmaal in medialand.
Ja, het is toch eigenlijk een soort staatsomroep. Iedereen heeft het er toch steeds over dat onze ''centen'' naar de publieke omroepen gaan en dat de presentatoren niet teveel mogen verdienen, omdat het tenslotte ons belastinggeld is. Dan mag de NOS van mij best af en toe
via het meestbekeken programma nuttige informatie voor het volk als nieuws brengen hoor.
Ik kijk niet zo nauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele grote nieuwsonderwerpen komen ook meerdere keren terug op de beeldbuis en in de kranten. Waarschijnlijk om diegene te bereiken die de eerdere uitzendingen niet hebben gezien.
Dit gaat net zolang door totdat het nieuws door een ander nieuws worden verdrukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er gaan ook geruchten dat de mexicaanse griep onderdeel is van een groter plan, dat het een virus is wat gemaakt is in een labaratorium en doelbewust onder de mensen is verspreid. het is een heel verhaal: als er een wereldwijde pandemie uitbreekt (alarmfase 6, we zitten nu in 5) dan heeft het WHO het voor het zeggen waaronder europa en de VS. het is de bedoeling dat iedereen gaat geloven dat het virus om zich heen slaat en we naar alarmfase 6 gaan.
het bovenstaande weet ik nog niet zo zeker. (maar op diverse sites wordt hier over gesproken.
de media (NOS bijv) verspreid het nieuws waarvan onze regering wil dat dat wij het zien/ horen. (we krijgen regelmatig een behoorlijk eenzijdig beeld te zien)
Hier ben ik dan wel weer van overtuigd.

dus de reden van de info zou kunnen zijn dat de regering wil dat wij deze informatie krijgen, met welke gedachte is nog de vraag. ik denk dat de media zeer weinig zelf te bapalen heeft. in ieder geval minder dan de meeste mensen denken.