Omdat kamerleden over het algemeen een baan hebben als ze de kamer in gaan. Deze zeggen ze op om in de kamer te komen zitten. Vaak is deze baan niet meer beschikbaar als ze uit de kamer stappen.

Het is dus een soort werkloosheids regeling. Zonder zo'n regeling zal je nooit geschikte personen voor het kabinet krijgen: Mensen met een goede baan zeggen niet makkelijk hun baan op voor een betrekking met kort contract.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op de site va nde Tweede Kamer staat:

Tweede Kamerleden hebben recht op wachtgeld nadat hun Kamerlidmaatschap ten einde is gekomen. Dat staat in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA). Deze wet regelt pensioenen en uitkeringen bij het verlaten van de Tweede Kamer. De wachtgelduitkering bedraagt 80% van de schadeloosstelling in het eerste jaar. Vanaf het tweede jaar is het 70%. De duur van de wachtgelduitkering is gelijk aan de duur van de vervulling van de politieke functie, met een minimum van twee jaar en een maximum van zes jaar. Bij een functievervulling van minder dan drie maanden bedraagt de uitkeringsduur zes maanden.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was echter Waarom
Dat was bedacht zodat de politici 'niet kleefden' aan hun functies. Zoms wordt er een beroep gedaan op een politicus om om politieke redenen af te treden. Zoiets moet niet belemmerd worden door banale problemen als het inkomen van de politicus.
Deze regeling gaat binnenkort grondig op de schop, inclusief een sollicitatieplicht voor de ex-politicus.
14 jaar geleden
Wachtgeld was tot 2001 niet alleen voorbehouden aan politici, maar aan alle ambtenaren. Ik heb zelf ook nog eens (twee maanden) wachtgeld gehad toen ik in het onderwijs zat. Dat was toen ook nodig, want ik verving overspannen docenten en het contract werd simpelweg voor de vakantie beëindigd en na de vakantie kon ik weer aan de slag.

Nu is de regeling voor ambtenaren afgeschaft en alleen nog over voor politici. Er gaan wel discussies om de regeling te wijzigen en een sollicitatieplicht in te voeren. Het is wel zo, dat als een politicus een nieuwe baan heeft er op het wachtgeld gekort kan worden.

Je kunt het ook een beetje zien als een wel heel erg sobere gouden handdruk, als je ziet waarmee bestuurders van grote bedrijven weg gaan. En dit is ook nog eens een handdruk waarop gekort wordt als je weer een goed betaalde baan vindt. Overigens is het niet als handdruk bedoeld, maar meer een alternatief voor de WW.

Op wikipedia staat een goed overzicht van de regelingen.