Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je op je 18e verjaardag meteen stemmen?

Ik ben jarig op 3 maart, en word 18 jaar. Dat betekend dat ik stemrecht krijg, maar ik vraag me af of ik meteen op mijn verjaardag mag stemmen. Op 3 maart zijn namelijk de gemeenteraadsverkiezingen, dus als ik al mag stemmen moet ik daar eens over gaan nadenken... Weet iemand hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je krijgt enkele weken vooraf een stem oproep. Als je precies op 3 maart jarig bent, zou je ervan uit mogen gaan dat je mag stemmen; je bent immers 18 op die dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dan mag je stemmen, mocht je nog geen oproep hebben gehad dien je gelijk een klacht in te dienen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat mag want je bent dan 18 en je mag stemmen vanaf 18 jaar en ouder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, want 3 maart begint om 0.00(middernacht) dus wanneer de stembureau`s opengaan, ik meen om 9 uur, ben je dus al negen uur 18. Alvast gefeliciteerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag je dan. Maar bereid je wel goed voor :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je stemmen. Indien je geen uitnodiging krijgt dan ga je naar het stemlokaal op de verkiezingsdag, meldt je bij de voorzitter van het bureau en die brengt alles in orde om geldig te kiezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding