het wegblijven als getuige (art. 444 Sr)

en oneigenlijke (of onzuivere) omissiedelicten: Zo kan het onthouden van voedsel aan een kind (een nalaten), waardoor dat kind overlijdt, het commissiedelict doodslag opleveren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Omissiedelict
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, ik zal het voor je aanvullen, zo simpel als het op de Wiki staat is het niet. Een omissiedelict wordt begaan door niet aan een gebod te voldoen.
Een voorbeeld van een omissiedelict is art. 184 lid 1 Sr. Het niet voldoen aan een ambtelijk bevel.
Op grond van art. 192 Sr is het strafbaar om als opgeroepen getuige opzettelijk niet te voldoen aan de verschijningsplicht.
Het niet doen van belastingaangifte kan een omissiedelict zijn. Een commissiedelict is een delict waarbij juist een ‘doen’ centraal staat. Het is een strafbaar feit dat door handelen wordt gepleegd.187 Art. 310 Sr (diefstal) is hiervan een voorbeeld.
Onjuist of onvolledig doen van aangifte is een voorbeeld van commissiedelict.
Voor het niet doen van belastingaangifte is nl een andere gedraging nodig dan voor het onjuist of onvolledig doen van aangifte. Een omissiedelict hoeft dus niet expliciet in de wet omschreven te staan, De gedraging die in een delictsomschrijving centraal staat bepaalt of het om een commissie- of omissiedelict gaat. Een omissiedelict dient door zijn aard altijd formeel omschreven te zijn.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-01-01#BoekTweede_TiteldeelVIII_Artikel184 In het commune strafrecht komen relatief weinig omissiedelicten voor, terwijl deze in de bijzondere strafwetgeving gewoner zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Commuun strafrecht is de verzamelnaam voor alle misdrijven en overtredingen uit het wetboek van strafrecht.
Onder bijzondere strafwetgeving vallen bv. de
Opiumwet, Wet economische delicten, Milieu strafrecht, Wegenverkeerswet 1994