De Krim maakte vroeger deel uit van Rusland. Het is weggegeven aan de Oekraïne door Chroesjtsjov, toen hij dronken was.

Op de Krim wonen in meerderheid (etnische) Russen.

Op de Krim zijn belangrijke Russische legerbasis.

De inwoners van de Krim voelen niets voor de nieuwe pro-westerse regering van de Oekraïne.

Rusland erkent de nieuwe regering van de Oekraïne niet. Deze is niet verkozen.

Rusland wil de bevolking van de Krim beschermen tegen 'de opstandelingen'.

Het Westen erkent de nieuwe regering van de Oekraïne wel.

Landen hebben zich verplicht elkaars territorium te respecteren.

Poetin heeft gezegd dat Rusland geen aanspraak maakt op de Krim.

De deelregering van de Krim is pro-Russisch en wil aansluiting bij Rusland. Daartoe wordt komend weekend een referendum gehouden, waarbij grote bijval voor dit voorstel wordt verwacht.

De minderheden op de Krim (onder meer: Krimtartaren) zijn bang voor Russische invloed en zijn fel tegen annexatie bij Rusland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het begon met groeiende ontevredenheid over de leiding van Oekraïne door de corrupte president Janoekovicz. Die is afgezet en verjaagd uit de hoofdstad Kiev, waarna er een coup is gepleegd. Een interim-regering heeft nu de macht gegrepen in Kiev en daarmee het bestuur van grootste, noorderlijke gedeelte van Oekraïne.

Echter, nu dat de voormalige gevestigde regering is afgezet, is er onenigheid over (A) wie dat land moet gaan leiden en (B) met welke houding richting het Westen en met welke houding richting Rusland. Die twee directe omgevingen van Oekraine denken namelijk nogal verschillend over een hoop zaken.

Neem dan nog de Krim. Dat is een onderdeel van Oekraïne waar voor het merendeel mensen wonen met een Russiche achtergrond ofwel een affiniteit met Rusland. Dit gedeelte is 10 jaar na de Tweede Wereldoorlog door Rusland kado gedaan aan Oekraïne. De Krim lijkt zich nu middels een referendum te gaan afscheiden van Oekraïne, want zij willen niet de Pro-Westerse politiek gaan voeren die het Noordelijke gedeelte van Oekraïne op lijkt te gaan.