Hoe kan het dat ik maar 139 euro terug krijg van belasting? (toelichting)

Het gaat om mijn vriendin. Zij werk 20 vaste uren per week en heeft over dit werk loonheffing. De uren die zij overwerkt worden 1x per jaar in januari uitgekeerd, dus hebben niks met 2011 te maken.

Zie ik iets over het hoofd? vorig jaar was dit bedrag VEEL hoger.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is ze? Is het zo dat zo toen nog gebruikte en nu niet meer? Of veranderde leefsituatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kreeg ze begin 2011 WEL geld over 2010 en begin 2010 niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, sinds 2011 werkt ze pas bij deze werkgever. Wat gebruikte ze toen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je belasting van vorig jaar ging dus over 2010. Hoe kun je dan 2010 vergelijken met 2011? Waarschijnlijk heeft ze dan nu een hoger nettoloon ontvangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft een hoger loon ja, maar dan is toch ook je loonheffing hoger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het niet alleen over 2 verschillende jaren maar ook over verschillende werkgevers in 2010 en 2011.
Dan wordt het moelijk om zo maar de aangiftes over 2010 en 2011 te vergelijken op basis wat je terugkrijgt. Voorbeelden:
- Overwerk/vakantiegeld wordt maandelijks meestal te hoog belast, bij de aangifte krijg je dit terug. Daar kan dus een verschil in zitten.
- Hoogte van brutto inkomen over 2010 en over 2011.
- Werd er bij de vorige werkgever in 2010 wel heffingskorting toegepast?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niels, over je eerste ongeveer 6500 wordt geen loonheffing gehaald (je heffingskorting dus) en daarboven wordt op ongeveer elke euro 1/3 belasting betaalt. Dat ze wat terugkrijgt is fijn, het had ook nul kunnen zijn. Waarschijnlijk is dat beetje wat ze terugkrijgt nog de een of andere korting (arbeidskorting etc). Je kunt zelf het verschil zien met vorig jaar, welke getallen zijn anders?
fisbel
12 jaar geleden
Het zou handig zijn als TS vertelde wat het inkomen van zijn vriendin is. En hoeveel belasting hieroveris ingehouden. En dan als derde gegeven de arbeidskorting.
Met deze drie gegevens is in een half minuutje vast te stellen hoeveel de eventuele teruggave is. Ik schat dat vriendin een bedrag tussen € 6500 en / 10.000 heeft verdiend. Als het inkomen hoger is dan € 10.000 en er geen aftrekposten zijn wordt de aanslag meestal € 0. Maw: er is dan precies genoeg loonheffing toegepast door de werkgever. Alle andere antwoorden en gissingen op de vraag van TS zijn waardeloos als je niet de drie concrete gegevens hebt: loon + betaalde belasting + arbeidskorting.

Het beste antwoord

Heeft ze vorig jaar wel het hele jaar 20 uur per week gewerkt
Als dat veel minder was zou het kunnen.

Het makkelijkste om het te controleren is om te kijken wat haar brutoinkomsten dit en vorig jaar was.
Is dat gelijk (ongeveer) dan zou ik de kopie van vorig jaar naast je nieuwe opgaf leggen en controleren waar het verschil is.

Anders is het met de gegevens die je verstreekt niet te verklaren