Is prins Willem Alexander ook net als prinses Amalia aanwezig in de lijn van de Britse Troonopvolging?

Ik wilde iets heel anders weten, en kwam op wikipedia het volgende tegen:

Prinses Catharina-Amalia is tweede in de lijn van Nederlandse troonopvolging. Ook staat ze in de Britse lijn van troonopvolging, en wel op de 827e plaats.

Na een kleine discussie thuis werd er afgevraagd of Willem Alexander ook in deze lijn staat. Ik dacht zelf van niet, maar die ander dacht van wel, endacht zelfs dat onze Koningin dat ook is.

Is Willem Alexander dat ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik heb flink gezocht voor je maar kan niet vinden hoeveelste W-A staat maar het is zo ja want Beatrix staat ook op die lijst. Omdat hieronder ook staat dat een persoon direct gevolgd wordt door zijn/haar nakomelingen zou Willem Alexander 1 plaatsje boven Amalia moeten staan.
De Britse troonopvolging is de opvolging van de Britse monarch. De lijn van opvolging wordt gevormd door afstammelingen van Sophia van de Palts (1630-1714). Er zijn ook enkele aanvullende voorwaarden:

Een persoon wordt altijd direct gevolgd door zijn/haar wettelijke nakomelingen (geen bastaards dus). Van deze regeling wordt afgeweken als de nakomelingen al hoger in de lijst staan. Volgorde van geboorte en geslacht maken uit. Oudere zonen komen altijd voor jongere zonen. Alle zonen komen voor de dochters.
De monarch moet protestants zijn en lid worden van de Anglicaanse Kerk na de troonsbestijging.
Iedereen die rooms-katholiek is, rooms-katholiek wordt of trouwt met een katholiek is permanent uitgesloten van troonopvolging.
Een persoon die werd geboren voordat de ouders getrouwd waren (een bastaard) wordt niet opgenomen in de lijst. Een later huwelijk van de ouders verandert dit niet.

Volgens berekeningen waren er in 2001 4982 afstammelingen van Sophia van de Palts (inclusief katholieken), waarvan 625 afstammelingen zijn van Koningin Victoria (1819-1901). Verschillende Europese monarchen staan in de lijn van troonopvolging, zoals koning Harald V van Noorwegen en koningin Beatrix der Nederlanden. Het Britse koningshuis zelf heeft enkel een lijst uitgegeven met de eerste 39 opvolgers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Britse_troonopvolging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://familypedia.wikia.com/wiki/Line_of_succession_to_the_British_throne Ze staan steeds op andere plaatsen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Z.K.H. Prins Willem-Alexander staat niet op de lijst omdat hij met de Katholieke Máxima is getrouwd. Hiermee uitgesloten van de Britse troon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewijs dat eens Rick, want dan zou Amalia ook niet mogen!

Andere antwoorden (3)

Als Amalia dat is, dan zal Willem Alexander dat ook zijn.
Het is haar dochter en aangezien Maxima geen koninklijke afkomst heeft, zal het dus van Willem Alexander moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope. Hij is getrouwd met een Katolieke en daarmee uitgesloten van de Britse troon.
Ja, dat is hij. Hij staat volgens de lijst hieronder op de 1161e plaats. Ik weet echter niet of het hier echt om een ranglijst gaat, want in deze lijst staat Amalia op plek 1162. Maar hij is in ieder geval aanwezig in de lijn van Britse troonopvolgers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is interessant want volgens wiki heeft het Britse koningshuis zelf maar 39 mensen op de lijst uitgegeven dus of jouw lijst betrouwbaar is wordt lastig. Volgens de vraag zou Amalia 827ste staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle: dat zal wel komen doordat het niet aannemelijk is dat er meerdere honderden mensen voor de troon afvallen.
De officiele lijst die door het Britse koningshuis wordt uitgegeven geeft alleen de 39 eerste opvolgers weer. Nu lijkt het me ook wel sterk dat nummer 39 ooit aan de beurt komt, maar je weet het niet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Engelse Wikipedia staat Amalia op plaats 868 (http://en.wikipedia.org/wiki/Princess_Catharina-Amalia_of_the_Netherlands). Het varieert dus nog al. Ik denk ook dat als personen op de lijst overlijden, de personen daaronder een plaatsje stijgen.
Er is trouwens ook bekend wie nummer laatst op de lijst is (ergens in de 5000): Karin Vogel, (zie http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704889404576276502793788310.html).
Dus het zijn er heel veel, maar men gaat niet elke keer de volledige lijst opnoemen. En feit is ook dat Alexander op de lijst staat, daar ging de vraag over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gat Z.K.H. Prins Willem-Alexander niet vinden op de lijst. Hij is getrouwd met de Katholieke Máxima en daarmee uitgesloten van de Britse troon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewijs dat eens Rick, want dan zou Amalia ook niet mogen.
Je gaat Z.K.H. Prins Willem-Alexander niet vinden op de lijst voor de Britse troonopvolging. Hij is getrouwd met de Katholieke Máxima en daarmee uitgesloten van de Britse troonopvolging.

Toegevoegd na 24 minuten:
Wow wat is het moeilijk om de gehele lijst te vinden. Ik had vroeger een hele mooie lijst daar stonden exact de Katholieke en aangetrouwde van Katholieke nog in ligt grijs ertussen.
Het Belgische Koningshuis staat er helemaal niet op omdat ze allemaal Rooms-Katholiek zijn.
Maar er komt misschien verandering in. Was pas in het nieuws.
Hier een link: http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/engelse_troonopvolger_mag_straks_trouwen_met_katholiek/

Ze willen ook af van dat de oudste zoon boven een oudere zuster eerst de troon krijgt. Dit is namelijk nog steeds in Engeland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier: bewijs dat eens want dan zou Amalia ook niet mogen.