'Nederland straft het hoogst van Europa', klopt dat?

Ik hoor linkse politici vaak zeggen dat Nederland het hoogst straft binnen de EU.

Sommige bronnen bevestigen dit, anderen spreken dit tegen. Ik krijg juist de indruk dat de straffen hier milder zijn dan in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (4)

Hoogste van de europese unie. Niet van europa.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vooral door het tbs systeem waarbij mensen niet weten hoe lang ze vast zitten lopen gevangenisstraffen flink op. Dit is natuurlijk alleen bij mensen waarbij ze een ernstig strafbaar feit hebben gepleegd door onder andere psychische klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ook kloppen ja +
Het 'strafsysteem' is in de meeste gevallen in heel Europa het zelfde.
Hier zijn wel andere regels, want je mag hier bijvoorbeeld wel een kleine hoeveelheid marihuana bezitten en in andere landen van Europa kan je er voor opgepakt worden...
Maar bij misbruik, moord, verkrachting en ga zo maar door daarbij worden meestal de zelfde straffen gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je gelijk in ik geloof dat rusland ver boven de rest van europa staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en ook moslim landen hebben volgens mij strengere regels, maar goed daar is de politie ook heel erg corrupt als je het mij vraagt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke europese landen zijn moslim landen dan? Turkije niet meer dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij Bosnië en Kroatië... En alles wat een beetje in de buurt ligt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och ja natuurlijk.
Dat ligt aan de criteria die je stelt, maar bij de meeste criteria is deze uitspraak onwaar. Hieronder een reactie en een uitreksel van het originele onderzoek.
Hierin wordt geen rekening gehouden met het feit dat het algehele strafklimaat in Nederland voor relatief zware misdrijven volgens andere landen (bv drugs), maar alleen met daadwerkelijke gestraften. De conclusie zou eigenlijk moeten zijn dat nederland voor kleine misdrijven relatief zwaar straft en voor grote relatief licht of zelfs niet (!) (in vergelijking met wat gemiddeld als zwaar misdrijf gezien wordt in europa en niet met nederlandse maatstaven dus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is een van de weinige landen waar levenslang ook echt levenslang betekent. Zelfs in de VS is strafvermindering mogelijk bij een levenslange gevangenisstraf (vandaar dat bij ernstige feiten aanklachten gestapeld worden zodat er soms straffen van enkele honderden jaren uitgesproken worden (die hebben tot doel dat de veroordeelde zelfs bij strafvermindering ook echt in feite levenslag gevangen zit).

Maar buiten TBS zijn de straffen in Nederland relatief licht. TBS wordt doorgaans alleen voor ernstige feiten gegeven.

Voor kleine criminaliteit (waar de meeste mensen last van hebben) wordt in Nederland veel lichter gestraft dan in welk Europees land dan ook.