Wat is een meritocratie

Ik heb deze vraag al eerder gesteld maar stel hem even wat algemener. Ik stel een praktische uitleg erg op prijs.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Meritocratie (vrij vertaald: geregeerd door degenen die het verdienen) is een maatschappijmodel waarin de sociaal-economische positie van elk individu is gebaseerd op zijn of haar verdiensten (merites).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In gewoon nederlands:
als een land of organisatie geleid word door personen die bewezen hebben dat ze het aankunnen.
dus niet door personen die ervoor geleerd hebben, ( mensen die politiek gestudeerd hebben zijn niet perse goede ministers...., mensen die economie gestudeerd hebben zijn niet altijd goede bankdirecteuren...)
en ook niet door personen die door hun afkomst op een bepaalde positie terecht komen, bv een koning wiens zoon hem opvolgt.
het gaat er bij een meritocratie om dat je hebt laten zien dat je het kunt, en dat je daarom geschikt bent voor een bepaalde taak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meritocratie (vrij vertaald: geregeerd door degenen die het verdienen) is een maatschappijmodel waarin de sociaal-economische positie van elk individu is gebaseerd op zijn of haar verdiensten (merites). Hierbij gaat het dus niet direct om de aanleg die men heeft, maar wat men met die aanleg doet. Andere factoren, zoals afkomst, grond- of geldbezit, ras en geslacht mogen er (in principe) geen rol bij spelen.

Naast deze veelgebruikte sociale betekenis, heeft meritocratie ook een politieke inslag. Een meritocratie als bestuursvorm impliceert een politieke elite die aan de macht is op basis van de som van individuele verdiensten. Deze verdiensten worden veelal ontleed in indicatoren als capaciteiten, politieke ervaring en diploma's. In deze visie staat een meritocratie als antipode van een aristocratie.