Waarom stemmen wij in Nederland niet 1 keer in de 8 jaar?

Zou dit niet bijdrage stabielere regering van Nederland? Nu stemmen wij om de 4 jaar. Krijgen politici zo wel lang genoeg de tijd om hun doelstellingen te behalen en zijn ze daardoor te druk met de peilingen mbt verkiezingen?

Toegevoegd na 35 seconden:
Owja, en zijn er meer democratische landen waar ze minder vaak stemmen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat houdt Balkenende nooit vol. En Geert zeker niet.
Bovendien, als ze het in 4 jaar niet kunnen neerzetten, waarom dan wel in 8 jaar?
Antoni
14 jaar geleden
Vier of vijf jaar voor een regeringsperiode is in de meeste landen (democratieën) heel normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet Balkenende al die beslissingen 8 jaar naar voren schuiven ipv 4 jaar, misschien wel een idee, denk niet dat je dat kan verkopen, alhoewel........:)

Antwoorden (3)

Nee hoor, elke 4 jaar verkiezingen en dat is mooi zo... Als Balkenende 8 jaar in het zadel zou zitten dan was dat niet goed in mijn ogen...

Nee door die langere tijd, wordt het echt niet stabieler...
En nee ik denk niet dat er een kortere tijd is, dan vier jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een regering kan natuurlijk altijd vallen, als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" Als Balkenende 8 jaar in het zadel zou zitten dan was dat niet goed in mijn ogen…" Hij zit er aan het einde van deze periode in totaal 9 jaar in hoor XiniX...
Het klinkt te mooi om waar te zijn: een stabiele(re) regering enkel door na 4 jaar niet te stemmen zodat ze hun lange termijn visie (als die er is) tot werkelijkheid kunnen laten komen. Ik stem op jou als jij dat plan gaat uitvoeren. Soms is er een dictator lang aan de macht. Maar als een dictator nooit een visie heeft dan gebeurt er weinig goeds in dat land. In Singapore schijnt het goed te gaan. In Zimbabwe is de economie volkomen ontwricht geraakt door beslissingen van een dictator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het idee van nog eens vier jaar Balkenende onverdragelijk. Stabiliteit heeft niet de hoogste prioriteit, als een regering niet de toets der kritiek kan doorstaan dan moeten ze weg en wel zo snel mogelijk.