Waarom gaat het over wie het (verkiezings)debat wint?

Na afloop van het debat tussen de 'premierskandidaten' ging de analyse met name en eigenlijk uitsluitend over wie het debat gewonnen had.

Waarom niet over de inhoud. Is het niet beter om voor het grote publiek de argumenten te analyseren, i.p.v. de populariteitswedstrijd op te hitsen?

Het is immers niet altijd zo dat degene met de beste argumenten een debat ook wint, daar spelen allerlei andere factoren een (vaak veel grotere) rol.

En we willen toch graag weten wie de beste ideeën heeft om Nederland weer op de rails te krijgen (en te houden)?

rose
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De gemiddelde RTL4 kijker is helemaal niet geinteresseerd in de inhoud, althans, zo denkt RTL4 blijkbaar over haar kijkers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Klopt helemaal. Maar over de standpunten kan alleen de kijker zelf een persoonlijke mening vormen. Wat wel kan worden vastgesteld is wie het beste het debat heeft gevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ja, hallo, daar kan de kijker toch ook zelf een oordeel over vormen. Ze zitten daar toch om te analyseren, om, vanuit het perspectief van deskundigheid, hun kijk op het geheel te geven. Als ze dan mogen kiezen tussen wie het debat wint, of waar het nou eigenlijk over ging... Niet iedereen is immers in staat direct alles inhoudelijk te overzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja oke, maar ik zie het zo: wie het beste debat heeft gevoerd kan objectief worden vastgesteld. Op de vraag waar er bezuinigd moet worden is niet een eenduidend antwoord te geven, dit is een kwestie van voorkeur.
rose
13 jaar geleden
Maar als er objectief kan worden vastgesteld wie het beste debat heeft gevoerd, waarom er dan nog anderhalf uur over napraten (en vervolgens nog dagenlang). Terwijl we het toch echt beter over de inhoud kunnen hebben. Het maag dan een kwestie van smaak zijn (of inzicht, of misschien wel uitgangspunt of politieke voorkeur), er moet toch eerst boven tafel komen wat men van plan is te gaan doen en wat daar de gevolgen van zijn.
De kandidaat premier die van mij mag winnen is de diegene die het zich kan permitteren oprechte uitspraken te doen als: "Ik ben hierzelf niet tot in detail van op de hoogte, maar verzeker u dat mijn partij specialisten heeft op dit gebied die optimaal in uitvoering gaan brengen".

Dit met voldoende overtuiging en zich vervolgens distantieert van al die grootdoenerij dat je op elke aanval van de vijand een antwoord moet geven.

Als er 1 dit doet, dan staan die anderen in hun hemd.