Welke maatschappelijke problemen hebben ertoe geleid dat voor in Limburg de PVV zeer goede resultaten heeft geboekt?

Mijn verwachting was dat in Rotterdam, Utrecht, den Haag en omloggende gemeetes de PVV het hoogste zou scoren. Echter, dit blijkt niet zo te zijn. Limburg laat erg grote winsten zien. Welke maatschappelijke punten zijn hier zo nijpend waar de PVV goede oplossingen voor lijkt te hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een hele goede vraag en ik denk ook dat dit nog wel door een onderzoeksbureau nader zal worden onderzocht.
Ik kan hierop dus alleen mijn visie geven.

Ik denk dat hiervoor 4 redenen zijn.
1. Wilders komt uit Limburg, dat zorgt vaak toch voor een paar extra stemmen. Geen doorslaggevende reden, maar het helpt wel.
2. In de randstad wonen over het algemeen meer allochone nederlanders, die in geen geval op hem stemmen, dus dat zorgt ervoor dat er in Limburg relatief meer op hem gestemd wordt.
3. Limburg is van oudsher een provincie waar veel CDA kiezers wonen. Inmiddels is al aangetoond dat veel van de oorspronkelijke CDA aanhang in Limburg niet heeft gestemd. De PVV kiezer is veelal een nieuwe kiezer, die tijdens de vorige verkiezingen heeft gestemd. Dus als de kiezers van het CDA thuisblijven en die van de PVV dan ineens wel de deur uit gaan, zorgt dat mede voor het beeld wat je nu in Limburg ziet.
4. Een van de grootste bolwerken van de PVV is Volendam, niet omdat nu zoveel allochtone Nederlanders wonen. Of misschien beter gezegd, juist niet. Er wonen nagenoeg geen allochtone Nederlanders, dus ze kennen die mensen ook niet. Vaak is het zo dat je bang bent voor de dingen die je niet kent, zeker wanneer je in de media allerlei negatieve verhalen hoort, dan maakt dit je nog angstiger. het zou heel goed mogelijk zijn dat hetzelfde ook voor Limburg geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat in de steden waar jij over schrijf een relatief grote groep allachtonen heb wonen, en die zijn voor de partij van de allactoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een juiste conclusie, al is het maar 1 van de redenen. Een plus
In de grote steden wonen relatief veel allochtonen en
die stemmen in de regel niet op de PVV maar links.
De autochtone mensen die daar tussen de allochtonen wonen stemmen vaak op de PVV.
Het aantal autochtonen maakt daar een minderheid uit !

PVV stemmen in Limburg en Brabant zijn angststemmen.
De mensen daar hebben het goed en willen dat zo houden. Ze horen van de problemen in de Randstad.
Zij laten hun oren hangen naar de angst die Wilders zaait
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In die gebieden waar men het meest last heeft van criminele Marokkaantjes, wordt vooral PVV gestemd. Daar kun je niet omheen. Kijk naar plaatsen als Oss, Ede, Culemborg en ja... ook erg veel plaatsen in Limburg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat angststemmen de grootste kracht van de PVV zijn. Is bovendien negatief naar 1,5 miljoen mensen...er zijn geen 1,5 miljoen mensen uit angst aan het stemmen.
Wel dat overheidsverspilling , criminaliteits bestrijdings ideeen en economische ideen van die partij zwaar tellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook niet meer zo dat Brabant en Limburg nog gevrijwaard zijn van de problemen waar het om gaat. 'De provincie' mag dan heel idyllisch klinken, maar ook bijvoorbeeld mijn schoonouders in Eindhoven ontgaat het niet meer dat er problemen zijn. Gewoon in hun eigen stad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt zeker, Rubro! De mensen zijn bang voor allochtonen en daarom stemmen ze massaal op de PVV, want stel je voor dat de allochtonen Nederland gaan overheersen. Kijk maar naar St. Willebrord. 39% van de gemeente Rucphen heeft Wilders gestemd... Daarbij praat Wilders natuurlijk precies wat de mensen denken, dus sluiten ze daar graag bij aan. Wat ze echter vergeten, is dat de concrete plannen om iets te doen missen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het Inetjuhhh!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ctrl C Ctrl V
Geert Wilders komt natuurlijk zelf uit Limburg, dus dat scheelt meestal wel een groot aantal stemmen. Daarnaast is er in Limburg natuurlijk veel drugsverkeer met Duitsland en België. Die problemen en de softe aanpak van de gevestigde partijen hebben er denk ik toe geleid dat de PVV zoveel stemmen heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilders is een Limburger. dat weten ze daar natuurlijk ook.
in heel Nederland is er onvrede over het handelen van de traditionele partijen en dan met name het CDA. juist deze laatste partij had traditioneel in Limburg veel aanhang. en juist deze partij heeft op zijn kieslijst nauwelijks kandidaten uit de regio (Brabant en Limburg) op verkiesbare plaatsen staan.
daarmee verdween voor de Limburger herkenbaarheid in deze kandidatenlijst.dit gevoegd bij de al heersende onvrede, maakte dat er gezocht werd naar een goede vervanger en dat is de Limburger Wilders geworden.