wie wordt/worden er rechtstreeks gekozen? Provinciale Staten, gemeenteraad, burgemeester, gedeputeerde staten, Commissaris van de Koningin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Op sommige plaatsen wordt de burgermeester rechtstreeks gekozen.
Voor de overige genoemde groepen worden mensen niet rechtstreeks gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeenteraad wordt rechtstreeks gekozen dmv verkiezingen, evenals de provinciale staten. Het burgemeestersreferendum is afgeschaftt, nergens wordt die meer rechtstreeks gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland worden de leden van de gemeenteraad, provinciale staten en de Tweede Kamer rechtstreeks gekozen. Ook worden het bestuur van het Waterschap rechtstreeks gekozen.

De partijen die samen de coalitie vormen leveren op landelijk niveau minsters voor het kabinet, op provinciaal niveau de gedeputeerden voor de Gedeputeerde Staten en op gemeentelijk niveau de wethouders voor het college van Burgemeester en Wethouders. Zij worden dus niet rechtstreeks gekozen.

De burgemeester en commissaris van de Koningin worden ook niet rechtstreeks gekozen, maar benoemd. (In de praktijk vaak wel na een voordracht van commissie van die desbetreffende gemeente of provincie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beter antwoord dan deze is niet mogelijk op deze vraag! Chapeau!