wordt er gesjoemeld met de peilingen van maurice de hond,politieke barometer , en of wekelijksepeiling?

naar mijn idee als ik de reacties lees op die peilingen bijvoorbeeld bij de telegraaf, dan verschillen die enorm want bij de 1 verliest de vvd en bij een andere wint hij juist weer. ook de pvv staat bij maurice op 19 zetels of zelfs op 105 bij (wekelijkse peiling).

vraag samenvatting: worden de peilingen van sommige sites beïnvloed en wat is een echt betrouwbare peiling site ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
bamibal
11 jaar geleden
Een peiling op Telegraaf is nou niet echt een representatieve steekproef...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee zo bedoel ik dat niet dan is er een nieuws artikel over de peiling van maurice de hond en als je dan de reactie`s daaronder leest dan zou je haast denken dat er mee gesjoemeld wordt omdat bijna niemand ook maar vvd noemt als iets positiefs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraagt naar de uitkomsten. Misschien is het interessant te weten hoe de steekproef wordt gedaan, welke vragen worden gesteld, en op welke manier. Wie weet wat dat allemaal voor invloed heeft - dan kan een MdH een heel andere peiling geven dan een andere peiler. Dus sjoemelen is wellicht niet het goede woord.

Antwoorden (2)

Nee, er wordt niet gesjoemeld ofzo maar er wordt wel op verschillende manieren gemeten. Een heel interessant artikel vind je in de bron. Ik kopieer er een stuk uit, lees de rest ook!

Hoe doen de bureaus hun peilingen?
De Hond werkt met een database van 50.000 mensen. Hij beschikt over de demografische gegevens van deze groep en hun stemgedrag bij de vorige verkiezingen. ‘Uit die groep selecteren wij dan drie- à vierduizend mensen, grotendeels op basis van de huidige zetelverdeling.’

TNS NIPO heeft een groep van 140.000 mensen, waaruit ze een representatieve steekproef trekken van ongeveer duizend mensen. Peter Kanne is research consultant bij het onderzoeksbureau: ‘We stellen twee vragen aan de mensen. We willen weten of ze gaan stemmen en op wie ze willen stemmen. Vervolgens rekenen we tot een cijfer achter de komma uit hoeveel procent iedere partij krijgt.’

Tom Louwerse werkt als politicoloog aan de Universiteit van Leiden. Daarnaast onderhoudt hij een blog over peilingen. Het grootste probleem is volgens hem om een goede steekproef te krijgen. ‘Het liefst zou je alle Nederlanders op een lijst willen en er dan willekeurig tweeduizend uit kiezen. Maar zo werkt het niet. Nu zou het kunnen dat de steekproef niet helemaal representatief is.’

Hoe kan het zijn dat er zo’n groot verschil is?
Deze verschillende methoden leiden tot een op sommige plekken opvallend verschil tussen de peilingen. Een simpel voorbeeld illustreert dit verschil. In de laatste peilingen stonden de zes grootste partijen er volgens de drie bureaus als volgt voor:
Peil.nl / TNS NIPO / Synovate
VVD 26 29 32
SP 32 29 27
PvdA 19 20 24
PVV 24 19 22
D66 16 17 15
CDA 13 18 14

Het meest in het oog springende verschil zien we bij de VVD. Volgens Peil.nl staat de partij van Mark Rutte op 26 zetels, maar Synovate kent ze maar liefst zes zetels meer toe (32). Ter illustratie: bij de verkiezingen van 2010 stond een zetel gelijk aan 62.773 stemmen. Volgens de peiling van Synovate zijn dus ruim 350.000 (!) meer mensen van plan om te gaan stemmen op de VVD dan volgens Peil.nl. Hoe is dit opmerkelijke verschil te verklaren?

De Hond: ‘Het is een beetje flauw, maar de ene groep is de andere niet.’ Het verschil zit volgens hem in de manier waarop hij zijn onderzoek corrigeert. ‘Het probleem is dat 20% van de mensen zich niet meer kan herinneren waarop ze twee jaar geleden hebben gestemd.

Lees verder in de bron:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord!
Maurice de H. peilt onder mensen die zich bij hem hebben aangemeld.
Die groep is dus niet a-selectief en stemt dus niet overeen met de (doorsnee van de) Nederlandse Kiezers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat krijg je nooit voor elkaar hajete want ik heb me ook aangemeld bij het Nipo. Zoals in mijn link staat kun je nog een deel uit die aanmelders halen om het wat betrouwbaarder te maken maar je zult inderdaad nooit de mensen peilen die uit principe niet meedoen aan dat soort dingen maar wel gaan stemmen. Ik geloof alleen niet dat er verschil is tussen nipo en MdH voor wat betreft dat aanmelden.