Welke nationaliteit heb je wanneer je in Belgie ben geboren uit een Nederlandse moeder en Belgische vader?

We zijn woonachtig in België. Doordat je Nederlander wordt door afstamming en Belg wordt door zowel geboorte als afstamming, vraag ik mij af wat de nationaliteit van mijn dochters is.
Hebben zij dan een dubbele nationaliteit of zijn zij Nederlands, ongeacht dat er op hun identiteitskaart Belg staat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10K

Antwoorden (3)

Half NL half BE.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wilde eerst zeggen: Je geeft het antwoord zelf al.
Hun nationaliteit staat vermeld op hun ID. In dit geval dus Belg.

Maar op de site van de rijksoverheid van Nederland staat het volgende:
Bent u in of na 1985 geboren en is uw moeder Nederlands, dan bent u Nederlander. Het maakt dan niet uit of u in of buiten Nederland geboren bent. Of dat u geadopteerd bent. Heeft u een Nederlandse moeder en bent u voor 1985 geboren (latente Nederlander), dan kunt u door optie Nederlander worden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/nederlander-worden

Dan hier nog een stukje van de rijksoverheid:

voor meerderjarige:

De regels voor meerderjarigen en minderjarigen voor het verliezen van de Nederlandse nationaliteit verschillen.
Bent u meerderjarig, dan verliest u de Nederlandse nationaliteit van rechtswege, in de volgende gevallen:

Als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt.

Maar dit geldt niet als,
* u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en daar ook woonde toen u die andere nationaliteit verkreeg;
* u voordat u meerderjarig werd minimaal 5 jaar aaneengesloten woonde in het land van die andere nationaliteit;
* u getrouwd bent met iemand die die andere nationaliteit heeft.

Voor minderjarige:

Minderjarigen verliezen de Nederlandse nationaliteit bijvoorbeeld in de volgende gevallen:

* het vervallen van de familieband, behalve als 1 van de ouders Nederlander is;
* ontkenning van het vaderschap;
* herroeping van adoptie;
* vernietiging van de erkenning.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/verliezen-nederlandse-nationaliteit

Dit alles samen: Mijn vermoeden is dus dat ze een dubbele nationaliteit hebben. De Belgische nationaliteit hebben ze al, want dit staat in hun paspoort, en de Nederlandse kunnen ze zo krijgen als ze dat zouden willen.

Wil je het ECHT zeker weten, doe dan eens navraag bij de Nederlandse ambassade.
9 jaar geleden
Op dit moment hebben ze de Belgische nationaliteit, want dat hebben hun ouders zo gekozen. Waarschijnlijk heeft de gemeente waar u woont uw dochters Belg gemaakt, omdat ze wonen in België.
De Nederlandse wet staat de dubbele nationaliteit alleen bij uitzondering toe en alleen als er geen afstand gedaan kan worden van de andere nationaliteit.

Dus volgens Nederlands recht geen dubbele nationaliteit.
En volgens internationaal recht geldt het lokale recht waar de persoon zich bevind.

Het Nederlandse recht op Nederlandse nationaliteit geldt alleen de vreemde staat de nationaliteit niet verleent en de ouders de voorkeur geeft om een andere nationaliteit te hebben.

In de tweede wereld oorlog zijn er Nederlandse prinsesjes geboren in Canada en het heeft de Nederlandse staat in balingschap nog veel moeite gekost om te voorkomen dat deze de Canadese nationaliteit kregen.