Waar in het wetboek staat dat het oudste recht voorrang op leveren heeft?

Boer verkoopt 10 appels aan A en daarna 5 appels aan C. Wanneer hij moet leveren blijkt dat er maar 8 appels zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Kijk hiervoor even in boek 6 van het BW.
Het kan ook zo zijn dat de boer tekort komt in de nakoming. C kan hem hiervoor nog een redelijke termijn geven om de overeenkomst alsnog na te komen d.m.v. Een ingebrekestelling. Wanneer de boer niet nakomt treedt hij in verzuim. Dit kan uiteindelijk leiden tot de verplichting tot het betalen van eventuele schade, ontbinding van de overeenkomt e.d.

Misschien heb je er wat aan, misschien niet. Raadpleeg in ieder geval boek 6 van het BW even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boek 6 is hier helemaal niet aan de orde. Als je heel algemeen een boek wilt noemen zijn boek 3 en in mindere mate boek 5 veel meer aan de orde, het gaat om goederenrechtelijke rechten hier, niet om verbintenissen.
Ontopic; ik denk dat het vooral jurisprudentie is, ergens bij de leveringsartikelen kan je het misschien nog vinden (ergens in de buurt van 3:90), maar de regel dat de eerste recht op levering heeft is vooral voortgekomen uit gewoonterecht en jurisprudentie. (Het is een Romeinsrechtelijke regel die al ruim 1500 jaar bestaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat het gewoonterecht is.
Je kunt een goed maar één keer verhandelen. Daarna is het eenvoudig niet meer van jou en kán je het niet verhandelen. Voorrang op leveren is dan geen item.

Ik denk dat de verwarring ontstaat uit het verschijnsel van belenen, onderpand of verbeurt verklaren van de boedel. Daarbij heb je wel eerste en achtergestelde rechten.

(ik weet niet zeker of ik de terminologie juist gebruik - het is lang geleden dat ik recht had.)