Centrum-rechts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conservatief-Rechts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, beter is 'creatief-rechts'......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Een Neo nazi beweging is extreem rechts, of leden van de Ku Klux Klan, of leden van de Arien Brotherhood. Dat is Geert Wilders niet echt. Hij heeft wel rechtse ideeën maar zijn partij kan je het best omschrijven als centrum rechts ja. Maar dat is al gezegd hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut niet. Het eerste waar men vaak aan denkt bij de naam Geert Wilders is het woord islam.

Ga je echter verder kijken naar zijn overige standpunten dan zul je zien dat de PVV streeft naar een ruime verzorgingsstaat met een omvangrijke overheid en enkel open staat voor minimale hervormingen op deze gebieden. In sociaal-economisch opzicht is de PVV dus uitermate links georiënteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PVV is inderdaad links georienteerd met een nationalistisch tintje.
fascistisch kan je ze eerder noemen.
ZIE WIKI
Het fascisme is de tegenstander van zowel de traditioneel linkse als rechtse politieke partijen.[4]
Het fascisme minacht contemporaine conservatieve instellingen.[4]
Het fascisme vereert machtsvertoon en het gebruik van geweld, in zoverre dat is gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde.
Het fascisme kent een autoritaire structuur met aan het hoofd daarvan een leider aan wie charismatische eigenschappen worden toegeschreven.
Het fascisme streeft naar de instelling van een politieke dictatuur.
Het fascisme streeft naar de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.
Het fascisme is extreem nationalistisch.
Het fascisme pleit voor een continue strijd om de eigen natie te kunnen doen overleven te midden van andere staten.
Het fascisme berust in hoofdzaak op de maatschappelijke middenklasse.
Het fascisme streeft naar sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, nog lang niet.
Het is een parlementaire partij. Dat is een belangrijk gegeven. Extreme partijen hebben meestal een sterke buitenparlementaire organisatie die op eigen houtje actie voert en probeert de dienst uit te maken.

De PVV van Wilders doet zijn uiterste best om in het Haagse macht uit te oefenen. In het gedoogkabinet maakt het maximaal gebruik van democratische principes. Dat is zeker niet extreem. Ook het taalgebruik van de PVV is niet extreem. Vroeger gebeurde dat ook wel. Op politieke pamfletten van de jaren 30 stonden ook extreme uitingen die nu niet meer door de beugel zouden kunnen.