Hoe werkt de crisis?

Zou het globaal uit te leggen zijn hoe dat een crisis ontstaat. Ligt het aan de Euro of aan de gestegen prijzen dat alles, de gezondheidszorg voor ouderen, uitgaven van de gemeentes voor welzijn en onderwijs worden geminimaliseerd, publieke voorzieningen zoals sport en bib worden geschrapt.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Los van de huidige crisis, het fenomeen:

We noemen het in de economie een crisis wanneer de economie niet langer groeit. Dit is iets anders dan een recessie, waarin de economie daadwerkelijk krimpt.

Nu lijkt het op zich niet erg wanneer het huidige welvaartsniveau simpelweg in stand gehouden wordt. Het probleem ontstaat doordat men is gaan rekenen op groei. Vooral leningen en investeringen worden gemaakt met deze groei in gedachte, waardoor een grote groep er afhankelijk van wordt.

Versimpeld:
Voor een huizen-eigenaar kan dit betekenen dat de hypotheek niet meer te betalen is, omdat is afgesproken dat er in het begin weinig en later steeds meer betaald zou worden.
Bij aandelen is het helemaal leuk: Aandelen worden gekocht met geld dat maar gedeeltelijk in huis is, met het vooruitzicht dat de prijs zal stijgen en de lening hiervan wordt afbetaald, met winst.

Bij het ontstaan van de huidige crisis was het verschil tussen de werkelijke situatie en de verwachtingen waar men op rekende steeds groter geworden, als een zeepbel.
Dit wil niet zeggen dat iedereen stom bezig was. Alleen wanneer enkele grote spelers (banken) in problemen komen, heeft dat een domino effect op iedereen.

De bank verstrekt minder leningen, dus mensen geven niet meer uit wat ze niet meer hebben. Winkels en bedrijven maken op dat moment minder winst, waardoor ze hun prijzen omhoog gooien ter compensatie. hierdoor wordt handel voor andere bedrijven ook duurder, tot er bezuinigd wordt op personeel. Mensen zonder baan geven ook minder uit, waardoor er rondom hen weer minder winst wordt gemaakt.... enzovoort.

Nu verschillen de meningen over hoe een crisis op te lossen is. Op de korte termijn is er geld nodig, dus wordt er bezuinigd. Om de economie weer op gang te brengen zijn er juist investeringen nodig, maar hier is geen geld voor.

Het kabinet buigt zich hierover en moet keuzes maken: Welke gebieden zijn op dit moment essentieel om weer groei te stimuleren, en op welke posten kan er bezuinigd worden zonder dat de economie hierdoor 'kapot' wordt bezuinigd.
Dit zal dat ook het speerpunt zijn van de (komende) verkiezingsstrijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, laatst is naar voren gekomen dat de economie is gegroeit met 0.2% betekend dat dus dat we uit de recessie/crisis zijn?

Andere antwoorden (3)

Ja, dat is prima uit te leggen en onvolprezen held Maarten van Rossem doet het op onnavolgbare wijze in de volgende drie gratis integraal online in beeld en geluid terug te kijken hoorcolleges:

College 1: Kapitalisme De Golden Years
http://www.sg.uu.nl/2012/02/14/kapitalisme-de-golden-years/

College 2: Het ontstaan van het neoliberalisme
http://www.sg.uu.nl/2012/02/21/het-ontstaan-van-het-neoliberalisme/

College 3: De kredietcrisis
http://www.sg.uu.nl/2012/02/28/de-kredietcrisis/

Niet alleen zeer leerzaam maar ook zeer vermakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje jammer dat in MS silverlight nodig heb om die filmpjes te bekijken, maar daar kan jij waarschijnlijk weinig aan doen.
Heb je toevallig ook nog een youtube link oid?
vooral van de laatste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan inderdaad weinig aan de Silverlight-keuze van de universiteit Utrecht doen. Ik ben maar een simpele software developer in een totaal andere markt... :) En nee, ik kan op YouTube alleen een advertentie van de UU voor de video's op hun eigen site vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens kun je het toch op Windows, Mac en Linux terugkijken volgens http://131.211.194.110/site1/SilverlightPlayer/Help/Player_requirements.html Wat is je probleem? :) Ik zit verder niet zo in de multimedia hoor, maar het ziet er haalbaar uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon geen zin om voor een filmpje iets te moeten installeren, maar ook daar kan jij niks aan doen. :-)
(ik kan je dus ook geen + of - geven)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zo maar 'een filmpje', het is uren goed gratis collegemateriaal van een ervaren hoogleraar. Bij 'the teaching company' betaal je er honderden euro's voor, bij UU is het gratis. Als je daar de minuut installatiewerk niet voor over hebt, waar moet het dan heen met deze natie? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Ruim *twee uur* per video, in totaal zo'n zes uur beeldmateriaal dus.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6 uur!!
Dan ga ik het zeker niet kijken :-P
Maar dat is meer omdat ik ondertussen het meeste wel weet. (ik heb een WO studie economie gedaan)
Eenvoudig gezegd: De crisis is ontstaan doordat er meer geld werd uitgeleend door banken en financiële instellingen, dan dat er ooit Terug betaald kon worden. Hierdoor komen banken in de problemen door dat ze het uitgeleende geld niet meer aan de inleggers( spaarders) kunnen terug betalen, dus lenen ze geen geld meer uit aan hypotheek vragers en bedrijven die met dit geld weer investeren. Zonder deze investeringen komt er minder geld in de economie, maken bedrijven minder of geen winst, zonder winst moet er bezuinigd worden, wordt personeel ontslagen, zijn er minder belasting inkomsten. En dat zijn nou net de gelden waar de door jou genoemde voorbeelden van betaald moeten worden. Als we met z'n alllen gewoon weer geld gaan uitgeven, en vooral gaan werken zonder te zeuren over een paar uurtjes extra, en vooral. Europese producten kopen, zijn we zo weer Boven Jan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schulden en dan vooral de rente die over deze schulden betaald moeten worden.

In de bron een goeie uitleg over hoe zwaar schulden na verloop van tijd wegen.
Het begint bij het begin en redelijk simpel, het wordt steeds ingewikkelder, maar goed te volgen.