Het is de bedoeling dat het nieuwe leenstelsel per september 2015 wordt ingevoerd.

In 2015 zal de Eerste Kamer zich uitspreken over het wetsvoorstel waarmee het ‘studievoorschot’ wordt ingevoerd.
Eerst komt er een schriftelijke vragenronde, waarvoor de Senaat op 9 december vragen in zal dienen bij de minister. Als Bussemaker de vragen snel kan beantwoorden, wordt het wetsvoorstel op zijn vroegst in januari besproken in de Eerste Kamer. De Tweede Kamer heeft al ingestemd met het voorstel.
Minister Bussemaker drong er eerder op aan om het voorstel zo snel mogelijk in de Eerste Kamer te bespreken, om aankomende studenten op tijd duidelijkheid te bieden over de veranderingen omtrent de studiefinanciering. Studenten die in september willen starten aan een opleiding, moeten zich namelijk al voor 1 mei inschrijven bij een hogeschool of universiteit.
SimonV