Waarom moet de SGP wel zijn richtlijnen wijzigen vanwege artikel 1 van de grondwet en hoeft geert wilders dit niet te doen?

Weegt gelijkheid van godsdienst minder zwaar dan gelijkheid van geslacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Discriminatie is wettelijk gezien verboden. Wilders zoekt in het debat doelbewust de grenzen van het toelaatbare op, wat hij gezien de vrijheid van meningsuiting kan doen.
De tijd dat iemand veroordeeld kan worden wegens discriminatie voor de uitspraak "vol=vol" is voorbij.

Bij de SGP is het van een andere orde; de SGP is de enige partij die openlijk tegen de scheiding tussen kerk en staat is. Zij zijn van mening dat er aan de mensen een boek is geopenbaard dat 'van kaft tot kaft' waar is, en welke een set leefregels bevat. Onderdeel van die leefregels zijn onder anderen dat vrouwen niet in het openbaar mogen spreken, zeker niet in een gebedshuis. Je mag een vrouw zelfs het hoofd kaalscheren als ze zich ongesluierd in een kerk begeeft (1 kor 11:5-6)

Ik vraag me af of vrouwen die die opvattingen delen uberhaupt een vertegenwoordigende funktie binnen de SGP willen. Deze rechtszaak is in ieder geval niet aangespannen door iemand uit de eigen achterban.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De mens staat nog altijd een paar treetjes hoger dan godsdienst. Dat er anno 2010 nog onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen is natuurlijk van den zotte! Terecht dat de SGP zijn richtlijnen moet wijzigen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GW zit met zijn partijprogramma en zijn uitlatingen (net) binnen de wet, en voor zover hij dat niet doet wordt hij daarvoor vervolgd en aangesproken in een proces.

De SGP moet ook voldoen aan de wet, en daarom is er een uitspraak geweest dat zij moeten veranderen.

In zoverre is er wel gelijke behandeling, echter met een geheel andere 'afdronk'.
itsme
14 jaar geleden
Voor zover ik weet, sluit de PVV geen groep uit van passief kiesrecht. Het is dan ook appels en peren vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het in de statuten van de PVV vermeld staat dat moslims geen verkiesbare positie zouden mogen innemen binnen de partij. Als dit het geval is, dan zou de zaak tegen de SGP wel eens een precedent kunnen zijn als gevolg waarvan de PVV ook vervolgd zou kunnen worden.

De inhoud van het programma is in deze namelijk totaal niet van belang. De SGP mag bij al haar standpunten blijven, ze mogen alleen niet langer bij voorbaat weigeren vrouwen toe te laten op verkiesbare plaatsen. Ze worden niet eens gedwongen om vrouwen daar neer te zetten; als er aantoonbaar geen vrouwen zijn die zich verkiesbaar willen stellen, of als de vrouwen die zich verkiesbaar willen stellen aantoonbaar minder capabel zijn dan de mannen die dit willen, kunnen ze gewoon een lijst vol mannen neerzetten zoals ze dat altijd gedaan hebben. En het zou me niet verbazen als de vrouwelijke leden van de SGP sowieso niet op een verkiesbare plek zouden willen zitten.

Daar wil ik nog bij plaatsen dat je zelf nog invloed kunt uitoefenen op datgene waarin je gelooft, maar slechts met heel veel moeite invloed kunt uitoefenen op je geslacht. Wat dat betreft kan ik me enigszins voorstellen dat gelijkheid van geslacht zwaarder zou wegen dan gelijkheid van godsdienst; waar je niet voor kunt kiezen, zou geen beslissende factor moeten zijn. De gevolgen van je eigen vrije keuze, daarentegen, daar zou men best op afgerekend mogen worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Of inderdaad, zoals SuzyQ al aangeeft, dat passief kiesrecht. Als een moslim binnen de PVV volwaardig lid kan zijn, is dat een andere situatie, waarbij elke vergelijking niet opgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je toevoeging: de PVV heeft een andere structuur dan de SGP. De SGP is namelijk een vereniging, de PVV niet. Dat wil zeggen dat de PVV geen leden heeft. Overigens staat nergens in PVV-documenten dat moslims geen verkiesbare positie zouden mogen innemen binnen de PVV.
Het is te gek voor woorden dat hierover nog gesproken moet worden. Kies wat je wilt maar doe het bewust laat je niet beinvloeden door meningen en geloof. Maar het waarom ik weet het niet. Jammer dat het nog nodig is anno 2010.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Geert Wilders is er sprake van uiten van een mening over een volk en een godsdienst en bij de SGP ivertreding van de wet gelijke behandeling.