De Tweede Kamer is niet meer blij met het 'koopje' van Bos. Ben je nog blij dat de staat Fortis en ABN Amro heeft gekocht?

Er is niet 16,8 miljard maar 23,3 miljard betaald, en dan is wat Brussel betreft de kans groot dat er te veel is betaald. En dat teveel kan zo maar staatssteun zijn. Eurocommissaris Kroes onderzoekt de ‘verhanging’.
Ook de Algemene Rekenkamer vindt dat Bos 23,3 miljard onrechtmatig heeft uitgegeven. De Comptabiliteitswet schrijft immers voor dat uitgaven eerst aan de Kamer moeten worden voorgelegd.
Bos zegt keer op keer dat hij vindt dat hij de zaak voor 16,8 miljard euro heeft gekocht en verder niets. De 6,5 miljard waarvoor hij de ABN Amro-aandelen heeft gekocht, heeft hij weggestreept tegen een achtergestelde en dus risicovolle lening die hij bij de Fortisboedel overnam. Dat is voor hem lood om oud ijzer: de aandelen vormen bij een zwakke bank net zo’n groot risico als die lening.

Picture for question
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja! Nederland heeft er zeker verstandig aan gedaan om Fortis en ABN te kopen. De belangrijkste reden is natuurlijk dat de banken te groot zijn om te laten klappen. Enorm veel rekeninghouders zouden immers direct in de problemen raken en vervolgens zou de NL-economie een harde klap krijgen omdat iedereen nog meer op zijn centen gaat zitten of wellicht het gespaarde geld opneemt en veilig opbergt in een kistje! Het volgende probleem is dan dat er nog meer banken failliet gaan. Kortom: de problemen zouden enorm zijn geweest als de staat de banken niet had ingegrepen.
Voor de staat is deze deal natuurlijk ook interessant omdat ze beide banken over een paar jaar zullen verkopen en hier een flinke winst aan zullen overhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nooit blij mee geweest sterke bedrijven moeten overleven zwakke vallen vanzelf af. Behalve door dit soort eikels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees gewoon blij dat Wouter Bos zo verstandig is geweest dat hij Fortis Nederland met ABN-AMRO gekocht heeft. En of dat dit 16,8, of 23,3 miljard is geweest vind ik niet zo erg boeiend. Dit concern was "to big to fall" en had zeer ernstige gevolgen voor de Nederlandse economie kunnen hebben als Fortis in zijn geheel was omgevallen...

Daarbij was het volledig transparant wat er betaald is. Want Wouter Bos heeft duidelijk gezegd wat de Nederlandse staat betaald heeft naast de eerdere ingreep van de BeNeLux...

Wat er nu is gebeurd is 'zout op slakken leggen'. Want dat de Nederlandse staat 23,3 miljard heeft betaald is mij vanaf het begin volstrekt duidelijk geweest. Probleem is alleen dat men alleen de 16,8 miljard heeft willen horen...

Gewoon een kwestie van goed luisteren lijkt mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt allemaal over een jaar over 3-5 voor dikke winst verkocht. Waar zeurt men om?

Toegevoegd op 19-06-2009 12:22:21
^ "over een jaar of 3-5" ^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, er zijn er genoeg die lieve Bos zien vallen samen met de ABN-Amro... en die zullen er zo wel hun redenen voor hebben.

Ik ben blij dat we een regering hebben die eindelijk een keer hun verantwoordelijkheid hebben genomen.
Ook is dit een wijze les dat de geroemde "marktwerking" ook verkeerd uit kan pakken.