Ambtenaren moeten altijd een legitimatiebewijs bij zich dragen als ze werkzaamheden verrichten die voortvloeien uit de wettelijke bepalingen. Dit legitimatiebewijs moet op verzoek worden getoond. Het hier bedoelde legitimatiebewijs is het legitimatiebewijs dat gebaseerd is op artikel 5:12 Algemene Wet Bestuursrecht.

Er wordt niet gesproken van het noemen van een naam, maar deze kan je natuurlijk zelf van het id bewijs aflezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
En wat nu als een ambtenaar aan de telefoon je onheus bejegend. Kun je hem dan ook dwingen zijn naam te noemen/herhalen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om de ambtenaar aan de telefoon die niet zijn naam wil noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Robinma, hoe weet je dat het getoonde legitmatiebewijs klopt, dus van de betreffende instantie afkomstig is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mubes. Geen idee of dat moet. Meestal nemen ze de telefoon op met naam. Briefje erbij om dit op te schrijven bij een belangrijk gesprek. En het probleem is opgelost. Hajete, bij twijfel even de betreffende instantie bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Robinma,
Als er iemand voor de deur staat is er weinig gelegenheid om te bellen en dan weet je nog niet hoe een legitimatiebewijs er uit ziet. Als een bezoek eerder wordt aangekondigd dan kun je wel wat doen. Toen ik bijv. eens een bezoek kreeg aangekondigd van de AIVD heb ik ze gebeld en gevraagd naar de naam en het nummer van het legitimatiebewijs van de beambte die zou komen. Een Uwv-directeur zei jaren geleden dat bij twijfel men op de UWV site kon kijken om te weten te komen hoe het Uwv-legitimatiebewijs er uitziet. Echter niet handig wanneer ze voor de deur staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe? . Je bent toch wel mans genoeg om de deur even te sluiten, met de mededeling dat je zijn id/bezoek even wil verifiëren? Als je het niet vertrouwd wordt dat zelfs aangeraden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat misschien voor jou en mij geldt, behoeft niet op alle andere mensen van toepassing te zijn. Zie het grote aantal berovingen door personen die bij ouderen met een smoes binnen komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wel de enige manier om het te voorkomen.