Het Irak rapport kost 29,50 euro. Waarom is het fundamenteel recht op info niet gratis in een democratisch land?

Ik zou het willen kopen maar toch geen voor zoveel euro. Moeten de politici dat ook betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

http://download.onderzoekscommissie-irak.nl/rapport_commissie_irak.pdf

Download gratis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor openbare info mogen inderdaad alleen verspreidingskosten berekend worden. Dus de kosten om dat boek te drukken en bij jou te krijgen, of de kosten om het op een dvd'tje te branden en naar je op te sturen. Uitzonderingen zijn er ook, b.v. kadastrale data.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het wel duur 29.95-. Had toch wel goedkoper gekund lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* 29.50
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je +1

Andere antwoorden (3)

Het rapport kost je geen 29,50 het rapport kost je niets.
Je kunt in iedere openbare bibliotheek gratis op internet naar deze site surfen https://www.onderzoekscommissie-irak.nl/#pagina=1119 en daar het rapport lezen.

Als je de luxe van een internetverbinding thuis hebt kun je het zelfs in je eigen kamertje doen. Wil je het nog luxer, dan kun je een ingebonden exemplaar bestellen. Dat laatste kost uiteraard wel geld en wel die 29,50 die je noemt.

De informatie is dus zeker voor iedereen in NL gratis ter beschikking.

En om nog op je laatset vraag terug te komen, nee de kamerleden en toegestroomde pers hoeven dat niet, die kregen het boek uitgereikt. Terecht aangezien deze mensen ook geacht worden inhoudelijk op de materie te reageren, jij als "gewone" burger niet.

Iedereen die later nog een druk wil, die zal hem op dezelfde wijze moeten bestellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rapport (de PDF) heeft 550 pagina's om die allemaal te drukken (en waarschijnlijk ook in kleur want er zitten foto's bij) moet je iets betalen. Minder dan 30 euro is dan niet heel erg duur waarschijnlijk is de versie die je koopt ook nog eens ingebonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het downloaden en dus inzien.
Als je een boek wilt moet je betalen.
Hetzelfde geldt voor een medisch dossier: dit mag je inzien. Als je het wilt hebben moet je ook betalen (en dan gaat het nota bene over jezelf)