Waarom wordt bij mensen die overlijden in gevangenis of psychiatrisch centrum nooit gekeken naar de doodsoorzaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me van wel, hoe kom je erbij dat dat niet zou gebeuren?
Amadea
12 jaar geleden
Dat klopt niet. Wanneer er een vermoeden is van een niet-natuurlijke doodsoorzaak wordt er altijd een onderzoek gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo...nooit...waar heb je dat gelezen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat? Lijkt me een broodje aap.

Antwoorden (4)

Als de doodsoorzaak bekend is, is dat ook niet meer nodig.
er word echter naar gekeken hoor!
Die moeten zich volgens de wet uitteraard verantwoorden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist in dit soort instellingen wordt tot op de bodem uitgezocht wat de doodsoorzaak is.
Dit ivm aansprakelijkheid maar ook om te voorkomen dat het weer gebeurt.
De oorzaak zal in veel gevallen al vaststaan.
Wanneer iemand zich verhangen heeft met zijn lakens dat is dit ook niet zo moeilijk vast te stellen.
Maar wat zeker van belang is de omstandigheden waaronder dit kon gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig een radio1 uitzending met dit als thema:
Radio Onjo
27 mei 2011
Argos
De uitzending van Argos vorige week- Dood in het gevang, over sterfgevallen in gevangenissen- werd afgelopen dinsdag besproken tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. In Radio Onjo de laatste stand van zaken. * Argos, VPRO
Terugluisteren kan met de juiste plug-inn's.
http://www.radio1.nl/contents/31218-radio-onjo
Hieruit blijkt dat alleen 2 sterfgevallen niet gemeld zijn. Die dossiers zijn 'zoek' geraakt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Richtlijn van 2009 zou zijn dat alle sterfgevallen gemeld moeten worden aan de inspectie gezondheidszorg.
Directie heeft vrijheid om eventueel te melden.
32 sterfgevallen waarvan 2 'weg' zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ieder sterfgeval moet een arts beoordelen of er sprake is van een natuurlijke doodsoorzaak, ongeacht waar iemand zich bevindt. Is die arts niet overtuigd van een natuurlijke oorzaak dan volgt er een gerechtelijk onderzoek. Of de overledene zich in een gevangenis, op straat, in een hotel, verpleeghuis, school, psychiatrische kliniek, stadion, ziekenhuis of thuis bevindt maakt helemaal niets uit. Ieder sterfgeval wordt door een arts beoordeeld.