Waar is in Nederland de 'Dag Van Nationale Rouw' gebleven?

België heeft er een vandaag. Wat een verdriet!
Wij hebben echter de laatste gehad in 1962 bij het overlijden van Wilhelmina. Vuurwerkramp? Bijlmerramp? Volendambrand? Schietpartij in Alphen? Crash bij Tripoli?
Geen DVNR!
Hoe zou dat komen?

12 jaar geleden
1.3K
Amadea
12 jaar geleden
Wij hebben 4 mei...
Frimu2
12 jaar geleden
Je vergeet de verloren voetbalfinale van 2010 :-)
escape
12 jaar geleden
Volgens mij was het WK van 1978 traumatischer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had de vlag halfstok. Het is ongepast om de dood van zoveel kinderen met een voetbalevenement te vergelijken.

Het beste antwoord

21 november - de derde zondag van november - is de wereldwijde herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers.
In Nederland organiseert de Vereniging Verkeersslachtoffers de Nationale Herdenking, in 2010 in Apeldoorn.
Maar verder hoor je er nooit wat over.

Het is natuurlijk vreselijk, zo'n bus met schoolkinderen verongelukt.
Wat het zo dramatisch maakt is het aantal slachtoffers in een keer.

Wat het zo dramatisch maakt voor alle andere mensen die een kind verloren in het verkeer, is dat daar geen enkele aandacht voor is.

In Nederland sterven een kleine 100 (!) kinderen en jongeren tot 19 jaar, per jaar door een verkeersongeluk.
Er vallen in Nederland jaarlijks ongeveer 35 verkeersdoden onder kinderen van 0-14 jaar. (gemiddeld over 2005-2007).

Deze ouders van de kinderen van dit ongeluk hebben nog steun aan elkaar en de media en de overheid etc.
Al die andere ouders mogen het alleen uitzoeken.

Misschien herinner je dit nog over de massamoord in een winkelcentrum in Alphen aan den Rijn:
Koos Spee twitterde: "Vreselijk drama in A a/d R, pers besteedt veel aandacht, schril contrast met de belangstelling voor jaarlijkse herdenking 700 verkeersdoden."

Hij kreeg een storm van protest over zich heen.
Maar het liet wel zien dat we allemaal hevig onder de indruk zijn als er wat gebeurt.
Maar Nationale Rouw bij een groot ongeluk past niet
bij de Nederlandse individualiteit van de mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Een aardig artikel over dit onderwerp:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10287/Crash-Belgische-autobus/article/detail/3226068/2012/03/16/Waarom-Nederland-geen-nationale-rouw-meer-kent.dhtml

Andere antwoorden (2)

Wij zijn niet zo nationalig. 4 mei is al heel wat. We zijn ook niet zo op de historie gericht. Persoonlijk vind ik dat niet zo'probleem. De Serviërs weten de Slag op het Merelveld uit 1389 nog als de dag van gisteren; het was de aanleiding om Kosovo bezet te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vanmiddag een uitleg gehoort op de tv.
Het is vooral een kwestie van cultuur, Nederlanders willen niet dat dit ' van boven af' opgelegt wordt.