de balkenende norm is een beetje verouderd, zie link:

Toegevoegd na 5 minuten:
De Balkenendenorm is geen verplichte norm en geen formeel instrument. Het salaris van een minister bedroeg in 2011 op jaarbasis € 144.000 inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Daarnaast krijgt hij een vaste onkostenvergoeding en maakt hij aanspraak op een aantal andere tegemoetkomingen en voorzieningen.

Intussen is de term Balkenendenorm verouderd en wordt gesproken van de zogeheten WOPT-norm[4] die eveneens 130% van het ministerssalaris bedraagt. Jaarlijks wordt dit bedrag vastgesteld in een ministeriële regeling. In 2010 bedroeg de norm € 193.000,-.[5] In 2011 gaat het eveneens om € 193.000. De opvolger van de WOPT heeft op dit moment de status van wetsvoorstel. Topinkomens bij de overheid die hoger zijn dan het gemiddeld belastbaar jaarloon van ministers zijn openbaar en moeten jaarlijks worden gepubliceerd