Wanneer was Palestina voor het eerst een onafhankelijke staat?

Ik heb eens wat zitten grasduinen, maar het is wel erg ingewikkeld. Het lijkt erop dat Palestina nooit een land is geweest. Kan iemand mij simpel uitleggen hoe het nou echt zit? Is het vergelijkbaar met de Koerden, Basken, Tamils, Friezen, etc.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Palestina is nooit een land geweest en de Palestijnen zijn nooit een volk geweest. Zo simpel is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dat toelichten? Men heeft het toch altijd over "de Palestijnen"?
AWM
14 jaar geleden
Ja, en ook over de Koerden.
Maar daarmee heb je nog geen land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'Palestijnen' zijn een fictief volk dat in 1964 door Yasser Arafat werd bedacht. Tot die tijd werd alleen gesproken over Arabieren, die voor het grootste deel uit de omringende landen waren toegestroomd, nadat de joden het land weer begonnen op te bouwen.
Als voor 1964 over Palestijnen werd gesproken, werd daarmee steevast de joden aangeduid! De (joodse) Jerusalem Post bv heette toen zelfs nog de Palestine Post.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman, de koerden vormen toch een echt volk?
AWM
14 jaar geleden
@Kweenie: Maar ze hebben dus geen onafhankelijke staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melissa, dank, mooie aanvulling op antwoordman (ook bedankt).

Andere antwoorden (1)

Ondanks de verdeling in 1947 door de V.N. van het land in 2 delen, Arabisch en Joods, weigerden de Arabische inwoners en buurlanden, en weigeren zij nog, het recht op bestaan van een Joodse staat in het land. Met gevolg dat zij zelf, nog steeds, geen eigen staat of onafhankelijkheid hebben. En dat ondanks het feit dat 80% van de inwoners van het huidige Jordanie (dat deel was van het vroegere Palestina) van Arabisch/Palestijnse afkomst is. Sinds 1994 onderhandelen diplomaten en regeringsleiders opnieuw over de opbouw van een dergelijke staat naast Israël, maar het is onduidelijk of die er ook in werkelijkheid zal komen.
Kortom het is nog nooit een onafhankelijke staat geweest