Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de zetelverdelig in het europees parlement logisch?

Nederland 25. Roemenie 33 : Polen 54. Soms stel ik mij vragen inzake de integriteit van oost europese landen. Een land heeft normaal twee generaties nodig om zichzelf te zuiveren van oude gewoontes als corruptie, kafkaiaanse toestanden , overheidsbemoeiingen enz

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is sowieso niet eerlijk. Elk land zou evenveel zetels moeten krijgen; en in plaats van al die landelijke partijen zou ik liever zien dat er grote Europese partijen zouden ontstaan, die de grote politieke stromingen in het vaandel hebben staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschjinlijk de enige objectieve maatstaaf zou zijn: x vertegenwoordigers per miljoen inwoners. Maar of dat er ooit komt en of dat wel echt 't eerlijkst is... Je zult altijd meningsverschillen in dezen houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Europees Parlement telt 785 zetels. Alle 27 lidstaten hebben afhankelijk van het inwonersaantal een vast aantal zetels. Dit lijkt mij volkomen logisch. Subjectieve weging per land/lidstaat zijn volgens mij niet uitvoerbaar. Wie bepaalt de wegingsfactor?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie lijkt een verdeling naar bevolkingsaantal rechtvaardig, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Het hangt er vanaf waar het EU over beslist.
Als het gaat om gebieden van samenwerking dan zie ik het probleem niet zo. (handel, wereldpolitiek, etc).

Als we echter cultuurwaarden krijgen opgedrongen dan zou het wel problematisch worden denk ik.

Toegevoegd op 05-06-2009 11:05:35
Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat we Berlusconi achtige toestanden krijgen...:-(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie Balkenende al op 72 jarige leeftijd met 17-jarige topless meisjes in zijn tuin...
Ze zijn hartstikke mooi, hoor, maar om nou misbruik van je machtspositie te maken voor je eigen genot vind ik erg zielig.
Dat wij ze toegelaten hebben tot de EU zou moeten betekenen dat ze aan onze maatstaven voldoen. Dus ook dat corruptie etc. volgens de Europese norm is. (of dit werkelijke zo is daargelaten, het feit dat we ze toegelaten hebben is al genoeg)

Daarom is het niet meer dan logisch dat de zetelverdeling is zoals hij is. Verdeelt per het aantal inwoners.

Als je het zou verdelen zoals hierboven gezegt, evenveel per land. Dan is de democratie ook ver te zoeken. Dan besluit immers niet de meerderheid van de mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding