Wanneer zal iemand Noord-Korea aanvallen?

Of het nu de VS, Rusland of China is.

VS:
Vriendjes met Zuid-Korea en Japan.
Nu Noord-Korea de wapenstilstand van 1953 heeft opgezegd verkeren zij feitelijk were in staat van oorlog met elkaar.
China:
Jarenlang nemen ze het op voor Noord-Korea, maar feitelijk gezien worden ze nu te kakken gezet.
Gaan zij ingrijpen om de VS voor te zijn en te voorkomen dat een gigantisch westers leger zich concentreert in hun achtertuin op het Koreaanse schiereiland?
Rusland:
Voor hen geldt (in mindere mate) hetzelfde als voor China.
Gaan zij wachten op een nucleair conflict waardoor de oostelijke kant van Rusland de dreiging van fall out voelt?

Dit gaat toch vroeger of laat mis?
Komt het tot een (militair) ingrijpen?
Zo ja, op wat voor schaal?
Op wat voor manier?
Grondoorlog of massale bombardementen, al dan niet met (tactische) nucleaire wapens?
Wordt er gewacht op gunstig weer?

Zo nee, hoe wordt Noord-Korea dan in bedwanggehouden?
Ze gaan maar door en vroeger of later krijgen zij het wel voor elkaar een goed functionerende raket in elkaar te zetten.

Verder leesvoer:

North Korea Threatens to Attack U.S. Warships
http://www.infowars.com/north-korea-threatens-to-attack-us-warships/

North Korea to be attacked; U.S. Nuclear first strike "likely"
http://turnerradionetwork.blogspot.com/2009/05/north-korea-to-be-attacked-us-nuclear.html

VS en Zuid-Korea beloven hard op te treden als Noord-Korea toeslaat
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/vs-en-zuid-korea-beloven-hard-op-te-treden-als-noord-korea-toeslaat.aspx

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist wel dat je goeie vragen kan stellen PPL... Maar toch ga ik me in deze even onthouden van een antwoord, totdat ik er meer over gelezen heb...

Het beste antwoord

Ik denk dat men wacht tot dat Kim-Yong-Il de pijp uit gaat en hoopt dat de onrust/anarchie die dan uitbreekt een kans biedt om zonder al te veel geweld een einde te maken aan de huidige situatie. Ik verwacht sowieso niet dat de VS met nucleaire gaat aanvallen, wegens de grote potesten die dat teweeg zal brengen zowel in het Westen als van China, Rusland en Zuid-Korea. Daarnaast kan de VS niet nog een oorlog gebruiken naast de problemen met Irak en Afghanistan en de kritiek daarop. Een nieuwe oorlogzal Obama's positie ernstig verzwakken. Ook China en Rusland hebben verder weinig belang bij een oorlog. Zij hebben genoeg problemen in hun eigen land. Als laatste Zuid-Korea, die hebben altijd een vreedzame oplossing getracht omdat ze landgenoten niet in een oorlog willen dompelen. Daarnaast zullen zij niet het risico willen lopen op een nucleaire aanval. Ik denk dat men voorlopig niet verder gaat dan politieke oorlogsvoering; dreigen ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Most likely zal de VS de eerste move maken. (buiten Korea dan) Dit gaan ze alleen maar doen als ze zeker weten dat ze hun aanval af kunnen slaan.

Ik vind het goed dat N-Korea zich defensief opstelt tegen elke benadering. Ik bedoel, dat moeten ze zelf weten.

Ik vind het niet goed dat er met kernwapens gesmeten wordt. Van de USA wordt tevens vermoed dat ze zelf tot de meeste kernwapens beschikken. Eigenlijk heb je dan niet echt recht van spreken he?

Korea is niet gek. Iedereen denkt dat Korea gestoord is en dat ze aangepakt moeten worden. Denk je nou echt dat zij dit soort handelingen (gooien met kernbommen) plegen als ze geen 'trucjes' achter de hand hebben?

De VS is hierom ook erg voorzichtig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die tweede bron die je instuurt kun je wel weglaten. Dat is gewoon een onzin verhaal. Voordat je hier iets zinnigs over kunt zeggen moet je een aantal dingen weten:

1.
De reden waarom dit gedoe nou net vandaag ontstaan is, is omdat zk zich aangesloten heeft bij een non-polofiratie opgericht door de vs. Die vrachtschepen die grondstoffen vervoeren voor het maken van nucleare wapens onderscheppen voor de kust van nk.
Daarop heeft NK gereageerd dat ze dit zullen interpreteren als een aanval op de souveraniteit.

2.
NK beschikt op dit moment nog niet over nuclaire wapens. En ook niet over raketten om ze te gebruiken. En het zal ngo wel een lang tijd duren voordat ze dit wel hebben.

Ik denk dat er twee scenarios zijn:
1.
NK dreigt niet alleen maar komt zijn woord ok na en zal zuid Korea aanvallen omdat ze dus vrachtschepen onderscheppen. Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, in iedergeval zullen ze dit niet doen totdat ze nuclaire wapens hebben. Ook zullen ze niet snel iets doen zonder steun van rusland en china, steun die ze niet zullen krijgen.

2.
De vs en zk ondernemen actie tegen nk om te voorkomen dat ze nuclaire wapens bezitten. Misschien dat ze een kerncentrale plat gooien of iets dergelijks.

Atoombommen zullen er niet gegooid gaan worden. Ten eerste omdat NK ze nog helemaal niet heeft, en de rest van de wereld er wel voor zal gaan zorgen dat ze die ook nooit krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noord Korea is eigenlijk in een hele slechte staat. Alle dingen die ze nu doen zijn de daden van een hongerige en verzwakte tijger. Het domste wat de internationale gemeenschap nu zou kunnen doen is het aanvallen van NK. Ik denk dat er ondertussen ook heel veel diplomatie wordt gevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand gaat Noord Korea aanvallen. Daarvoor staat beschermheer China in de weg. Verder zie ik Noord Korea een atoombom op Japan gooien als ze in een hoek worden gedreven.

Nee, Noord Korea speelt het hard zoals ze dat alleen vroeger kenden. De Koude Oorlog, weet u nog? Noord Korea is bezig zichzelf een sterke plaats aan de onderhandelingstafel te verwerven. Alle oorlogszuchtige taal ten spijt. Er zal vast niks gebeuren. Daarvoor staat te veel op het spel.