Wat is de kans dat het kabinet valt vanwege de issues met de PVV die nu spelen?

Die vraag bedoel ik natuurlijk niet statistisch. Wat ik bedoel is, wat is een realistisch scenario? Worden de issues met de PVV over een maand vergeten of gaat dit echt een grote rol spelen? De PVV heeft het minderheidskabinet gedoogd, zou de situatie anders zijn geweest indien de PVV daadwerkelijk in de coalitie zat? Is het een probleem als PVV'ers opstappen i.v.m. met het aantal zetels? Als ik het me goed herinner kwam met de PVV het totaal op 76. Wat nou als er 2 opstappen? Is dat dan een probleem m.b.t. de absolute meerderheid, of mogen die zetels gewoon aan andere PVV'ers worden gegeven?

Toegevoegd na 35 minuten:
Ter informatie:

Ik ben niet zo op zoek naar persoonlijke meningen over de PVV of over andere partijen, daar is goeievraag naar mijn mening ook niet voor bedoeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de goeie vraag. Vind het sowieso raar dat als mensen opstappen er een plaatsvervanger voor mag komen. Men zit niet voor niets op het pluche... (letterlijk en figuurlijk). Wat mij betreft mag het kabinet dan vallen. Mijn mening is dat dit voor iedere partij zo moet zijn. Daarbij de PVV wel de lusten en niet de lasten. Gedoogsteun is ook steun. En als bewindslieden waar mensen op gestemd hebben uit een regeringspartij hun steun intrekken en opstappen, is in mijn ogen alleen een nieuwe verkiezing rechtvaardig. Dat is dus mijn persoonlijke noot, en daarom niet als antwoord geplaatst, maar hier bij de reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank Chris, Ook tof dat je het inderdaad bij de reacties hebt geplaatst en niet bij de antwoorden. Ik ben niet zo op zoek naar meningen in de antwoorden.

Antwoorden (8)

Voor mij kan het kabinet ieder ogenblik vallen.
Een kamerlid hoort van onbesproken gedrag te zijn.
De tweede kamer heeft in het verleden vaker mensen moeten laten gaan, waarvan minder ""erge"" dingen aan het licht kwamen dan nu spelen.

Als de betreffende personen vertrekken, komen er volgende PVVers waarvan we mogen hopen dat ze wel gescreend zijn, om de minimale meerderheid te behouden.

Voor het beleid maakt het geen verschil, want er is toch maar een man die het er voor het zeggen heeft.

Ik ga nog even uitzoeken hoe dat zit het van ""onbesproken gedrag"" gedrag moeten zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het ""van onbesproken gedrag zijn"" is kennelijk een ongeschreven regel, die door andere partijen wel altijd is gehanteerd.
De PVV is nu de uitzondering.
De personen die dat dus niet zijn, maar wel kiesrecht hebben, mogen gewoon in de Tweede Kamer blijven zitten.
Als die persoon of personen, voor zichzelf gaan beginnen, vervalt de meerderheid van deze regering en zal deze snel kunnen vallen.
De macht ligt nu dus niet bij Wilders maar bij Lucassen en een paar van zijn collega s.
Griezelige gedachte!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kamerlid hoort helemaal niet van onbesproken gedrag te zijn. En dat zijn alle kamerleden van andere partijen overigens ook niet. Zo'n eis zou een rechtstreekse bedreiging van de democratie zijn!
Als PVV-ers opstappen, zoals Sharpe heeft gedaan, dan kan er een andere PVV-er op hun plaats komen en houdt de PVV hetzelfde aantal zetels. Het wordt pas riskant als iemand weigert zijn zetel op te geven en een eigen partij begint: bijvoorbeeld de lijst Lucassen. Dan heeft Wilders er geen grip meer op en kan het ook riskant worden voor de gedoogconstructie. Daarom mocht Lucassen waarschijnlijk in de PVV blijven, omdat hij zijn zetel niet op wilde geven voor een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag iemand die een zetel heeft dan zomaar een eigen partij beginnen? Dat zou toch niet eerlijk zijn richting de kiezer? Stel nu dat een partij 10 zetels in de coalitie heeft omdat een X aantal mensen op de partij gestemd heeft. Die mensen zijn het eens met het verkiezingsprogramma van de partij. Stel dat 1 persoon van die 10 bezette zetels een andere partij begint met heel andere programmapunten? Dan zit zo een persoon toch onterecht in het kabinet? Niemand heeft immers op zijn of haar partij gestemd.
escape
13 jaar geleden
Ja dat mag. Maar ik snap niet waarom iedereen daar zo bang voor is. Denk je echt dat ie dan met de PvdA en Groen Links gaat meestemmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is Wilders toch ook zijn eenmansclub begonnen? Met de groep Wilders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, het mag inderdaad. Wilders heeft het zelf ook gedaan: hij was eerst lid van de VVD en is er toen uitgestapt en zijn eigen eenmanspartij begonnen. Ook Rita Verdonk heeft dit gedaan toen ze uit de VVd werd gezet. Daarom kon wilders Lucassen waarschijnlijk niet de partij uitzetten, die heeft natuurlijk gedreigd in de kamer te blijven en een eigen partij te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Escape, ik ben nergens bang voor, maar in theorie is het volkomen ondemocratisch en verkeerd naar mijn mening. En ik ben zeker niet bang dat zo iemand met groen links gaat meestemmen, ik zou eerder bang zijn dat zo een persoon met 1 zetel opeens veel extremere issues heeft dan het partijprogramma van zijn of haar oorspronkelijke partij. @InekevL
Ja, inderdaad, ik heb even opgezocht hoe het ook alweer zat en hij werd destijds inderdaad beschuldigd van zetelroof.
Die issues hebben altijd als gespeeld bij de regeringspartijen en het binnen koningshuis. We hebben mensen gehad die zich Drs noemde, maar nog nooit een uni vanbinnen hadden gezien, we hebben kamerleden gehad die zeiden, dat ze nog maar een maand te leven hadden en wat volledig onjuist was. Wie herinnert zich niet Rooie Gonnie van de PvdA?

De uitdrukking 'Je bent toch niet van Hoboken' was heel bekend vorige eeuw, omdat de familie Hoboken de koning in zijn onderbroek van de trap af smeet in Rotterdam en vergeet onze eigen P.B. niet.

Zij die zonder zonden zijn werpe de eerste steen,
helaas kan ik dat dus niet zijn. Ik zou mij dan ook niet aanmelden als kamerlid, vanwege de lijken in mijn kast.

Iemand die leliewit is geweest heeft niet geleefd of gepresteerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kabinet zal daar heus niet op vallen, al doet de oppositie zo zijn best. De bekende brief van Cohen aan de kaderleden moedigt het kader aan, ge regeringspartijen zoveel mogelijk te beschadigen, al is het alleen maar om de aandacht af te leiden van alle door de PvdA club gemaakte fouten. Alleen al in mijn Amsterdam kunnen ze echt niets goed doen. Dus laten wij hopen, dat ze de periode uitzitten, want je moet er niet aandenken dat de oppositie aan het bewind komt.

Toegevoegd na 26 minuten:
Iemand die leliewit is (het woordje geweest moet weg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mensen met ""vlekjes"""zijn wel door de eigen partijen verzocht het pand te verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat is politiek. Het zal de oppositie worst wezen. Je gelooft toch hoop ik niet in de edele verontwaardiging van mensen als de voorgangers van D66, PvdA en GL? Maar het is wel een goed middel om de regeringspartijen dwars te zitten als je zelf niets beter kunt en niets beters hebt gedaan pooit. Van onze vriend van de CU zou ik mij nog zo iets kunnen voorstellen. Die lijkt mij redelijk rechtlijnig en eerlijk.
Toch is die kans best groot. Een relletje is nog te overzien, maar zoveel, zo kort achter elkaar... Ik woon in het uiterste zuiden van het land en heb dagelijks contact met zowel Duitsers als Belgen. Ik moet regelmatig uitleggen dat het overgrote deel van de Nederlanders zich echt schaamt voor deze regering. Dat moet in de politiek toch ook doordringen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geheel mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet met je eens, je geeft alleen aan, dat je een minderwaardigheidscomplex hebt. Wat kunnen de Belgen nu aan te merken hebben en de stemmng in Duisland is ongeveer gelijk aan die in Nederland. Kopje op, jol. We zitten pas in de problemen als de PvdA, D66 en GL in de regering zouden zitten. Let werl, dat zeg ik als links persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat dit met een minderwaardigheidscomplex te maken heeft. Ik ben vrij zeker van mezelf, maar het feit dat NL geregeerd wordt met steun van een partij als de PVV, levert me regelmatig vragen op. Natuurlijk zijn er in D en B ook van die racistische figuren, maar daar gaan ze er toch anders mee om. In NL is Rutte officieel de premier, maar Wilders is de baas (helaas).
De hamvraag is wie er gebaat is bij de val van dit kabinet. Ik denk op dit moment niemand, oftewel de politieke verhoudingen zullen nagenoeg hetzelfde blijven. Met een demissionair kabinet, verkiezingen en wederom een formatie zijn we zo weer een half jaar verder, terwijl de kans groot is dat er net zo'n gedrocht aan het regeren slaat als er nu zowel in als buiten de Trêveszaal zit.

Hoe oneens ik het ben met het beleid; laat ze maar mooi nog even zitten. Daardoor wordt alleen maar duidelijker wat de gevolgen voor ons zijn. De remmende invloed van de Eerste Kamer zal al te dwaze wetsvoorstellen wel tegen weten te houden, hopelijk lang genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals iris09 al zegt is het afscheiden van een zetel nog het slechtste scenario, iemand zou dan uit rancune het kabinet kunnen laten vallen, maar er zou niemand bij gebaat zijn.
Ik denk dat dit kabinet nog lang gaat zitten, krakende wagens breken niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een huis wat in zichzelf verdeeld is, houdt geen stand.
We moeten een hoop gedogen, Met Rutten wordt het
.utten en zo kun je nog meer verzinnen.
Het zou chique zijn NU verkiezingen uit te schrijven of voor nieuwe kabinetten een proeftijd van een half jaar middel referendum te geven.
Dan zou het gehalte loze beloften en mensen waarop (haast)NOOIT gestemd is drastisch gereduceerd worden.
De PVV geeft mij het meest tegengestelde beeld als waarmee ze zich profileerden.
Maar ja met boeven vang je boeven.
Dit is een persoonlijke mening.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als er een paar voor zichzelf beginnen dan is het in feite game over, de VVD zou dan partijen als de SGP moeten vragen om gedoogsteun, dat wordt al moeilijk omdat er vrouwelijke bewindslieden in het kabinet zitten.
De SGP schijnt daar moeite mee te hebben.
Eerlijk gezegd denk ik dat binnen de PVV nog wel meer mensen zitten met een smet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de afscheidende eenmanspartijtjes gewoon braaf mee blijven stemmen met de gedoogfractie, is er niks aan de hand. Als ze dat niet doen (omdat ze echt een andere mening hebben of omdat ze er op uit zijn het kabinet te laten vallen) wordt elk voorstel van de regering afhankelijk van de steun van een paar mensen in de oppositie en wordt het heel moeilijk om te regeren.

Ik zou me het volgende omval-scenario voor kunnen stellen:

Met een partijvertegenwoordiging die hap-snap in elkaar gefietst is zoals die van de PVV, kunnen mensen de kans grijpen en in de politiek stappen terwijl ze al van plan waren om een eenmansfractie te beginnen.

Hun standpunten zijn misschien wel helemaal niet de PVV-standpunten, maar ach, het is een manier om binnen te komen, he? Als die mensen hun eigen partijtje beginnen, is het binnen no-time gedaan met de meerderheid in de kamer. Elk voorstel van de regerende partijen haalt het dan niet en het land wordt onbestuurbaar.

In zo'n geval zal de oppositie er wel voor zorgen dat het kabinet valt. Als de oppositie samenspant en een motie indient die de meerderheid krijgt, is het afgelopen.