Kunnen we nog veel oorlogen om zeldzame, strategische mineralen verwachten?

Nu dreigt er weer een geschil tussen de VS en China rond de Chinese Zuidzee en de eilandengroepjes aldaar. Heeft die vlootoefening met Zuid-Korea daar mee van doen?

Toegevoegd na 11 uur:
Strategische mineralen zijn o.a. coltan, lithium, gallium, tungsten en beryllium. We hebben ze nodig voor onze computers en mobieltjes en vele andere moderne toepassingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Absoluut. Zonder twijfel.
#
China is grootschaals begonnen met koloniseren van de wereld omalle grondstoffen te krijgen. Zo bezitten ze no grote stukken afrika, en zelfs Suriname is al genoemd als toekomstige 'partner'. Het zal niet lang duren of de sterke arm van het westen heft zelf grondstoffen nodig. En dan kan je op oorlog wachten.

Er wordt wel gefluisterd dat de grote oorlogen van de wereld in droge delen van de wereld nu al meer over water gaan dan olie. En mineralen komen daar de komende decennia bij. Wees maar blij dat nederland stuifzand onder zich heeft ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als we niet zorgvuldig met energie en natuur omgaan zal de eerstkomende oorlog een strijd om het drinkwater worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wat ik ook enige dagen geleden op een vraag geantwoord heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al oorlogen genoeg geweest over water.
Denk maar aan Syrie. Die hebben geen toegang tot zoet water, omdat Israel hen de toegang belemmert.
Iedere oorlog is er een teveel!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oorlogen zijn zo ouderwets. Vroeger waren er minder communicatiemiddelen (en talen), waardoor de kan op een oorlog groter was. Nu hebben we zo veel communicatiemiddelen. Ik zie niet in waarom oorlog nodig is.

Toegevoegd na 2 minuten:
kan= kans in bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker kunnen we oorlogen verwachten om strategische mineralen. Als de Chinezen een mineraal te kort hebben zullen ze alles uit de kast halen om het te krijgen, tot oorlog toe. En waarom: "macht". Macht is het sleutelwoord om een oorlog te rechtvaardigen, dit is al zolang als de mensheid bestaat. Ook onze "vrienden de Amerikanen" schuwen er niet voor om op slinkse wijze een oorlog te ontketenen als ze denken er beter van te worden.