Wat is Pensioen? Wie heeft daar recht op en wie betaald de pensioenen uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Bedoel je echt het pensioen of de aow?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, ik zit eigenlijk een opdracht te maken voor school..Maar ik heb niet zo veel verstand van politiek. Het gaat over de AOW en de pensioen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ze hiermee met pensioen bedoelen..
Poet
10 jaar geleden
Als je het echt goed wilt weten kijk dan hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioen

Antwoorden (3)

In Belgie, iedereen boven de 65 jaar en de staat betaald deze mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dan heb je het dus over het rustpensioen en in Nederland de AOW genoemd.
Je vraagt wel heel veel in één vraag.

Maar pensioen is op zich niets anders dan een periodieke (gelijkmatige) uitkering ter vervanging van of in aanvulling op inkomen uit arbeid die ingaat wegens het bereiken van een bepaalde leeftijd, het overlijden of arbeidsongeschiktheid.

In Nederland is dat vaak geregeld via een pensioenfonds, verzekeraar of de overheid.
Ouderdomspensioen ging vaak bij het bereiken van de 65 jarige leeftijd in (maar dat kon ook eerder zijn). De overheid is bezig om deze leeftijd omhoog te brengen

Voor meer informatie kan je b.v. eens beginnen het stukje in Wikipedia over pensioen te lezen, dat geeft een aardig overzicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland heb je AOW en pensioen. Het eerste wordt door de staat uitgekeerd en wordt betaald door iedereen die werkt (die loon- en inkomstenbelasting betalen) en uit de algemene middelen van de staat.

Pensioen wordt betaald door pensioenfondsen en deze pensioenfondsen krijgen hun kapitaal weer door alle werkenden die geld in dat pensioenfonds storten. Doorgaans gaat het hierbij om collectieve regelingen per bedrijfstak waarbij de medewerker en het bedrijf waarvoor hij/zij werkt geld in het pensioenfonds storten. Een pensioenfonds probeert door het beleggen van dit geld het kapitaal te vermeerderen. Dat dit niet altijd lukt moge blijken uit het gedoe rondom premieverhogingen en uitkeringsverlagingen dat zich zo af en toe tijdens economisch ongunstigere tijden afspeelt .

AOW zorgt voor een basisinkomen en het pensioen zorgt voor extra geld daarbovenop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus.