Zeker weer verkiezingen in aantocht?
Desondanks, goed initiatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee...

Misschien komt er dan eens een einde aan het volledig uitspitten van bepaalde uitspraken. En dan hoef je, je voor een rechter ook niet in een analytisch gedefiniëerde interpretatie uitleg te geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe maakt het niet veel uit.
Godslastering is ook mensen beledigen: "266 van het wetboek van strafrecht: Belediging" dus het komt in principe op hetzelfde neer.
Waarom ze de wet willen verwijderen is, in mijn ogen, omdat het woord God er in voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Godslastering en mensen beledigen is toch niet echt hetzelfde. Godslastering is namelijk niet persoonlijk, en daarvoor zul je dan ook echt niet meer veroordeeld worden wanneer die wet wordt geschrapt.
Ha, die Noel;

Als dat betekent dat gelovigen en niet-gelovigen voor de wet gelijk worden gesteld als het om belediging gaat vind ik dat een goed voorstel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er NIET voor om het te doen,
Maar dat het in de wet staat, dat het niet mag, is belachelijk.

Als hij werkelijk is zoals velen denken dat hij is, dan kan hij zich heel goed zelf verdedigen, daar heeft hij geen Nederlands wetboekje voor nodig.

Laten we daar de dingen in regelen die echt belangrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Wetboekje'? Je bedoeld die 67 Wetboeken waarschijnlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die ja
De staat moet zich eenvoudigweg niet met alles bemoeien. Godslastering is een kwestie van fatsoen, normen en waarden. Ik ben van mening dat de mensen zelf in staat zijn om een mening te vormen en reactie te geven. We kunnen niet elke keer als iets fout gaat naar mamma toerennen en zeggen dat Pietje iets stouts gezegd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil eerst voor de volledigheid zeggen dat ik het erg raar vind dat mensen snel op hun *** zijn getrapt als iemand uitspraken doet over God, Allah of welke Grootheid dan ook.

Maargoed, nu kan je al je je beledigd voelt naar de rechter en op die manier je gelijk halen. Als deze wet is afgeschaft is die manier van gelijk halen weg en kun je alleen nog maar je gelijk krijgen door eigen rechter te spelen. En iedereen weet hoe dat kan aflopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Godslastering moet gewoon kunnen. Het gebeurt ook continu door caberatiers en cartoonisten e.d. en dat wordt helemaal niet meer bestraft. De wet is niet meer van deze tijd en ik zie hem graag verdwijnen.

Met belediging heeft het echter niets te maken. Godslastering is niet persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die roepen "computers zijn ***", moet ik me dan ook beledigd voelen omdat ik toevallig ICT'er ben? Moet degene die dat zegt bestraft worden? Dacht het niet. God hoort niet meer rechten te hebben dan ieder ander voorwerp of fenomeen wat betreft laster, belediging en vrijheid van meningsuiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien ik wel ben voor het scheiden van kerk en staat zou ik voor moeten zijn, echter is het totale onzin en een wanhoopgreep van de VVD om zetels te winnen
. Wat ik mij alleen afvraag, waarom maakt men zich druk om dit soort wetten....Totale onzin en verkwisting van tijd..
Waarom zou je uberhaupt God willen lasteren..? Waarom ga je daarvoor een wet wijzigen, echt gaat weer nergens oover in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mogen ze het legaliseren, maar ik vind het niet nodig om dan gebruik te maken van godslastering. Een beetje respect naar elkaar toe zou geen kwaad kunnen, alhoewel het respect tegenwoordig ver te zoeken is.
In ieder geval denk ik dat er niet veel zal veranderen of het nu wel of niet gelegaliseerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, het verbod op godslastering gaat namelijk in tegen de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van levensbeschouwing.

Door godslastering te verbieden, dwing je mensen te leven naar de regels van een religie die niet de hunne is. Als godsdienstigen zichzelf de regel opleggen om hun god niet te lasteren, heeft de rest van de wereld daar niets mee te maken.

Overigens niet alleen goed om dit artikel te schrappen, volgens mij is het ook belangrijk. Op dit moment is dit artikel weliswaar een 'dode letter', maar binnen religieuze partijen gaan de laatste tijd stemmen op om dit verbod weer actief te handhaven, met als argument dat islamieten zich zo snel beledigd voelen door godslastering (zoals bij de cartoonrellen).

Zolang dit artikel bestaat en ieder moment, zonder dat daar een wetswijziging voor nodig is, weer gehandhaafd kan gaan worden, is het een rechtstreekse bedreiging van de vrijheid in ons land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het er niet mee eens.

Maar dat heeft meer te maken met het feit dat dit populistisch geneuzel uiteraard een opstapje is voor deïntegratiepolitiek.

De VVD lijkt het spoor een beetje kwijt. Dat ze zich eens zorgen gaan maken over problemen in de maatschappij, in plaats van problemen rond formuleringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed en dan mogen de moderators van GV hier lering uit trekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bravo!
Om even een bekend citaat aan te halen:
"blasphemy is a victemless crime"
De wet op godslastering mag naar mijn idee worden geschrapt. Je mag sowieso niet beledigen in Nederland en daar bij is ook nog toegevoegd dat je mensen van een minderheidsgroep in het bijzonder niet mag beledigen om die reden. De wet op godslastering voegt dus niets toe. Het is een oud overblijvsel toen iedereen nog gelovig was in Nederland. Die tijden zijn nou eenmaal vergaan. Waarom moet er in de Nederlandse wet een artikel staan wat het verbied om GOD te beledigen. Veel mensen geloven niet in een god, daar wordt met dit artikel geen rekenin gehouden. Ik vind het veel belangrijker dat de wet de burgers beschermt tegen belediging. Niet tegen een entiteit waarvan het bestaan twijfel achtig is. Bovendien als hij bestaat denk ik dat hij het prima voor zichzelf op kan nemen. Daar heeft hij geen wet voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet kunnen; ze moeten deze wet juist uitbreiden.

Ik geloof namelijk in kabouters en ik vind het schandelijk wat er allemaal straffeloos over kabouters gezegd en geschreven wordt. Ook vind ik dat het afbeelden van de Grote Smurf bij wet verboden moet worden!

Dus wat mij betreft kabouterlastering ook opnemen in de wet. Voor de wet moet elk mythisch figuur dezelfde rechten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Ik geloof in vliegende theepotten, UFO's en marsmannentjes (bewezen want er is een film over hen gemaakt: Mars Attack), Ik vind dat iedereen die een theepot misbruikt gestrafd moet worden.: minstens 10 jaar eenzame opsluiting, beter brandstapel.

Serieus: ik ben tegen iedere beperking van de vrijheid van meningsuiting en zeker tegen eeb verbod op godslastering, niet dat ik iemend daarmee om de oren wil slaan. Maar ik geloof nu eenmaal niet in die onzin. Evenmin als in dingen als 'een ziel' of een 'hiernamaals' (hoe bedenken ze het woord.